Hall of Fame

We doen onze best om Gameskool een zo goed mogelijke school voor gamedesign cursussen te laten zijn. Het maken van Gameskool heeft meer dan een jaar werk gekost en met een ploeg van meer dan 5 mensen hebben we de diverse lessen en lesmaterialen met zorg gemaakt en samengesteld. We draaien inmiddels ruim een jaar met de volledig begeleide cursus gamedesign en een paar maanden met de “extreme budget doe het zelf cursus”. Tijd om de balans op te maken in onze hall of fame en hall of shame.

Hall of Fame

Allereerst onze hall of fame: welke reacties kregen we allemaal van cursisten via ons systeem en op andere plekken? In Gameskool vragen we zelf aan onze cursisten wat hun ervaringen zijn. We kregen van de cursisten van de volledig begeleide cursus de volgende antwoorden op de vraag: Wat vond je van de lessen? (deze vraag stelden we ongeveer halverwege de cursus)

Goed, leuke les! Niks op aan te merken.
Boeiend, vooral het idee over ‘Hoe je een game verzint’, niet in termen denken als: een maffia apen game, maar in termen als een spel waarin een soort dier schiet.
Tot nu toe vind ik de lessen goed in elkaar gezet, niet te moeilijk, goed opgebouwd.
Deze eerste paar lessen waren wel leuk met game maker werken
Het enigste wat mij stoort is als ik de knop verder gaan indruk en krijg een download file ik niet meer verder kan gaan ik moet dat terug naar de hoofdstukken en opzoeken waar ik gebleven was ..ook als ik op cijfer lijst druk is het niet helemaal duidelijk welke toetsen ik waar moet doen het is allemaal een beetje chaos
Ik vond de lessen erg interessant en leuk. Je leert al snel praktisch met game maker omgaan.
Ik vond alle lessen goed te doen. Niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk, eigenlijk goed op niveau. Ik vond de les van Chris Crawford wel een erg lange zit.
Ik vind het erg interessant. Ik ben nu ook meer te weten gekomen over hoe games eigenlijk werden gemaakt. En eigenlijk spelen we allemaal het zelfde spel maar dan in nieuw jasje en andere spelmechanics
Zeer goed!
Uitstekend werk, goed gedaan.
Persoonlijk dacht ik dat het niet zo breed op alles zou ingaan, en dat het soms een beetje moeilijk zou zijn. maar al bij al. Uitstekend!
De lessen zijn tot nu toe eenvoudig maar leerzaam.
Tot nog toe vond ik de lessen erg interessant en gemakkelijk te volgen.
De lessen zijn erg leuk, de afwisseling tussen theorie en video maakt het veel minder saai dan je misschien zou verwachten van een studie.
De lessen zijn echt uitzonderlijk goed te volgen en te begrijpen. Gamemaker wordt stapsgewijs uitgelegd en alles wordt zeer duidelijk verteld! Als ik het vergelijk met bijvoorbeeld gamemaker tutorials van youtube is dit echt het beste tot nu toe. De video’s zijn in HD en heel overzichtelijk! Kortom: GEWELDIG
Leuk en interessant. veel uitleg en makkelijk te volgen en blijft leuk om te volgen
Leerzaam en de afwisseling tussen lezen, luisteren, spelen en zelf aan de slag gaan is zeker een prettige manier om de stof te behandelen.

 

En de techniek?

Op de vraag of ze ergens technische problemen hadden ondervonden antwoorden ze (NB hierbij zitten ook de antwoorden van de betatesters die in het begin nog mochten zoeken naar foutjes en typo’s):

Nee.
nee
Wanneer ik een pdf aan het lezen ben en daarmee klaar ben, dan ben ik naderhand uitgelogd bij gameskool.Wanneer je inlogt kom je in het scherm waar je denkt dat je niet betaald hebt, want er staat nog steeds info over je betaalmogelijkheden. Toch kun je de link klikken en uiteindelijk op de goede plek terecht komen, maar is wel verwarrend
cijferlijst en zoals beschreven met de download files
Bewegen en Botsen. Opdracht: Je eerste game. Ik heb mijn eigen game gemaakt maar ik weet niet zeker of ik die heb ingezonden want hij staat niet afgevinkt.
Nee.
Ja bij een vraag was een foute antwoord eigenlijk juist. Deze heb ik al doorgegeven in een bericht aan Wouter Baars.
Neen, niet echt.
nee
Nee tot dusver nog geen technische problemen gehad.
Ja, de flash video Gamedesign basis II uit het hoofdstuk Gamedesign principes liep niet soepel door. Ik kon aan de voortgangsbalk zien dat de video liep, maar je had soms minuten lang stilte.
Nope, nergens mee alles werkt perfect
Ja, dat met Windows 8 soms anders of op een andere plek staat.
Nee, geen problemen

De volledig beheerde cursisten zijn wat langer bezig (eerder begonnen) dan de extreme budget cursisten. Sommigen daarvan zijn al klaar met de cursus. Aan het einde van de cursus stelden we ze wederom feedback vragen. Deze antwoorden kregen we:

 () Geef aan wat je van de lessen vindt.
Lessen waren leuk soms wat saaie dingen tussen maar dat hoort erbij ook heeft het hele 3D gebeuren me aan het twijfelen gebracht wat ik nu precies wil gaan doen en waar ik me in wil specializeren ik weet niet of dit nou iets goeds of slechts is
Erg leuk om te doen, maar sommige (waaronder met tekeningen programeren) iets te weinig uitgelegt.
Ik vond de lessen erg leuk en gevarieerd. Je leert al best gauw en best wel leuke game in elkaar te zetten en dat vind ik goed gedaan.
 () Welk onderdeel vond je het meest interessant?
3D en GML
over 3D (blender) en programeren in GML
Ik vond het onderdeel over GML het leukst omdat ik me net een echte programmeur voelde.
 () Had je ergens technische problemen (bv lesmateriaal dat niet goed zichtbaar was)?
nvt
1x maar dat is al verholpen.
Nee.
 () Heb je nog verbetertips voor ons?
Nee niet echt probeer alleen de filmpjes up to date te houden er waren soms filmpjes die het niet deden
misschien nog een paar extra lesjes over hoe unity, blender, UDK, Java, enz. ongeveer werken, zodat je zelf hier ook goed mee aan de slag zou kunnen.
Het is misschien handig om een soort van timer neer te zetten die laat zien hoeveel dagen je nog hebt. Misschien bestaat deze al maar is deze niet duidelijk genoeg.
 () Welk cijfer geef je gameskool?
–  -9,00
–  -9,50
Gemiddelde: -9,25

(Inmiddels hebben we een lesblok over de Unreal Edittor toegevoegd naar aanleiding van bovenstaande tip van de oudcursist.)

Ook op andere plekken op het web kan je reviews over gameskool vinden. Bijvoorbeeld bij Springest.nl, een website waar je allemaal cursussen kunt opzoeken.  Hieronder zie je wat deelnemers over ons vertellen op Springest en hoeveel sterren we kregen.


 

Zie ook de uitgebreide review van Bas die als gamejournalist de hele Gameskool heeft doorgewerkt en die van Michael, een van onze eerste cursisten (en ook schrijver over games trouwens).

Tot zover onze hall of fame. Zie hier onze hall of shame.

 

3 gedachten over “Hall of Fame

  1. Kan helaas de weblog van de persoon niet vinden. “Account suspende”, staat op het scherm. Ik kan me -afgaande op de reactie van Gameskool- wel iets bedenken voor wat betreft de kritiek die deze persoon zou hebben op de cursus. Als je oppervlakkig kijkt, dan zou je kunnen denken dat de cursus wel erg veel verwijst naar externe bronnen. Mijn ervaring is dat er wél naar externe bronnen wordt verwezen, maar dat er meer dan genoeg “eigen materiaal” is binnen de cursus. Ik heb de cursus als zeer waardevol ervaren en ik heb veel bijgeleerd. Ook heb ik goede ondersteuning ervaren en een snelle reactietijd wanneer ik iets te vragen of te melden had.

    Vriendelijke groet,

    Alex van Winkel

  2. Beste Alex,

    Bedankt voor je positieve reactie. De kritiek die we kregen via de blog op gameskool is inderdaad helaas niet meer te vinden. Ik weet niet waarom de blog niet meer online staat.

    In grote lijnen kwam zijn kritiek er inderdaad op neer dat hij vond dat we te vaak verwezen naar extern materiaal. We hebben daar voor gekozen om de cursus interessanter te maken en te verlevendigen. In een goed boek staan ook verwijzingen naar bronnen of andere goede boeken. En zoals je ook aangeeft is het zo dat meer dan 85% van het materiaal op Gameskool toch echt door ons zelf is gemaakt. Binnenkort komen we trouwens met nog wat meer nieuwe lessen over het maken van gameart en het schrijven van het gamedesign document.

    Vriendelijke groet,

    Gameskool team.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *