Kansrekenen en gamedesign

Een van de dingen waar je wellicht niet direct aan denkt als je gamedesign wilt studeren is dat er in games een hoop wiskunde zit verborgen. En binnen de wiskunde is kansrekenen een van de elementen die je vaak zult gebruiken als gamedesigner.

Kansrekenen?

Natuurlijk als je een game gaat bouwen voor een website met online gokkasten dan is het duidelijk dat je de kansrekening moet beheersen omdat die zo evident is in games als black jack, roulette, enzovoort. (Het is trouwens belangrijker dat je een hoop weet van data encryptie en security als je games wilt maken voor zulke sites, voor websites met online prijsvraaggames trouwens ook, omdat de (vals-)spelers constant zullen proberen de score in hun voordeel te ‘hacken’).

arcade

Kansrekenen in ‘doorsnee’ games

Maar ook in doorsnee games zitten veel kanselementen. Een simpel voorbeeld: de kans dat een vijandelijk ruimteschip ‘spawned’ is 1 op 100 per seconde. Nou kan je als gamedesigner denken, ik zie wel: als de game te moeilijk wordt, zet ik de kans op vijanden wat lager en als de game te makkelijk is, wat hoger. Dit werkt misschien voor simpele games wel voldoende maar zodra je het tegenspel van de computer moet bedenken van een single player game dan wordt het complex. Bijvoorbeeld de kans dat een leger elfen met trollen een battle wint van een leger met gnomen, draken en slangen (in een strategy game als Heroes of Might and magic bijvoorbeeld). Met andere woorden: hoe weet je als gamedesigner wat voor leger, met hoeveel gnomen, elfen, trollen, draken, enz. je tegen de gamer kunt laten spelen zodat de game niet te makkelijk en niet te moeilijk wordt? En wat als dat leger steeds een beetje anders moet zijn (of op een andere plaats staat) om de game interessant te houden?

Om dat soort vragen te beantwoorden is kennis van kansrekenen nodig. Geen gek advies dus voor leerlingen van middelbare scholen om wiskunde (in dit geval wiskunde A) in hun pakket te hebben als ze later iets met games willen doen (wiskunde B is trouwens ook nuttig als aspirant gamedesigner, maar dan weer voor andere dingen). Kijk hier verder als je gamedesign wilt studeren.

Gamedesign studeren?

Ok, je denkt er over om gamedesign te gaan studeren op vmbo-mbo-hbo of universitair niveau. En als je gamedesign wilt studeren, waar kan je dan terecht in Nederland?

MBO gamedesign opleidingen
Alfa-College in Groningen
Deltion College in Zwolle
ROC Friese Poort in Drachten
Grafisch Lyceum in Rotterdam
Friesland College in Leeuwarden
Noorderpoort in Groningen
MediaCollege in Amsterdam
St. Lucas in Eindhoven

In bovenstaande lijst zijn zowel de game-art of de meer technische game-development opleidingen samengevoegd. Sommige opleidingen bieden beide richtingen. Let goed op de toelatingseisen als je eerst een andere (voor-)opleiding moet doen (bv VMBO) en kijk ook goed waar je terecht zou kunnen na deze opleiding. Sommige vervolgopleidingen vragen bijvoorbeeld om wiskunde als vak, maar dat is niet altijd een onderdeel van de gamedesign scholen (sommige wel, sommige niet). Hou er verder rekening mee dat veel MBO gamedesign studenten niet meer doorstromen naar een HBO gamedesign opleiding. Of omdat het te veel met elkaar overlapt, maar soms ook omdat de aansluiting niet goed is. Maar doorstuderen na een MBO opleiding gamedesign is vaak wel een goed idee omdat je als MBO-er op de (huidige) arbeidsmarkt het moeilijk hebt. Wellicht ook doorstromen juist met iets wat buiten gamedesign ligt, maar wat wel perspectief biedt op een baan bij gamebedrijven, zoals een technische opleiding of een psychologie studie.

Gamedesign op HBO niveau
Zijn er al een flink aantal MBO opleidingen gamedesign, op HBO niveau is er nog veel meer keus. Een goed overzicht is hier te vinden. De bekendste gamedesign opleidingen op HBO niveau zijn die van de HKU en de NHTV. De HKU is de oudste gamedesign opleiding in Nederland en heeft veelbelovende gamedesigners en gamebedrijven (bedrijfjes) voortgebracht. De NHTV is wat technischer qua opleiding. Andere HBO scholen gamedesign zijn jonger, wat soms het voordeel heeft dat er nog veel kan en de staf en opleiding nog lekker ‘fris’ zijn, soms hebben jonge opleidingen het nadeel dat het allemaal nog wat ‘onstabiel’ en rommelig kan zijn.

gamedesign studeren

gamedesign studeren

Gamedesign op VMBO niveau?
Voorzover bekend zijn er geen VMBO opleidingen die zich (uitsluitend) op gamedesign richten, maar de grafimedia opleidingen komen in de richting. Kijk wel goed bij de toelatingseisen van de MBO gamedesign opleidingen wat voor richting VMBO je nodig hebt om daar verder te kunnen. Zeker als je in de richting van gameprogrammeur verder wilt na het vmbo.

Gamedesign op Universitair niveau
Opleidingen gamedesign op universitair niveau zijn in de regel wat minder praktisch maar gaan dieper in op achterliggende theorie (bv van de techniek, van AI, van psychologie of het nuttig toepassen van gamification en het onderzoek naar gamersgedrag. De opleidingen gaan van heel technisch tot meer toegepast (bv. de culturele kant of psychologische van games). Ook zijn er opleidingen die voor een deel gericht zijn op games (bv. Kunstmatige intelligentie, wiskunde, industrieel ontwerpen, e.a.). Gamedesign is dan meer een keuzevak of minor binnen een bredere opleiding. Er zijn dus veel meer universitaire opleidingen waar je terecht kan met je liefde voor games dan je denkt!. Het zou zelfs kunnen binnen een opleiding economie of econometrie en ook alle technische opleidingen zijn in principe een prima basis voor een carrière als gamedesigner.

Voorbereiden op de toelating
Sommige gamedesign scholen passen een toelatingsexamen toe waar je een motivatie en vaak ook wat werk moet laten zien. Wees er niet bang voor, loop er zeker niet voor weg (misschien zijn de gamedesign opleidingen met toelatingsexamen wel beter dan de opleidingen waar iedereen zo mag beginnen, of gooi ik nu de knuppel in het hoenderhok? ;-) ). Maar bereid je goed voor, doe de cursus bij Gameskool. Dat is ook een goed idee als je nog twijfelt of als je de verschillende werkvelden van gamedesign (art, programmeren, design, testen, e.a.) nog niet goed overziet en je bouwt er je portfolio mee op. Hoe meer je van te voren weet, hoe meer kans dat je de juiste richting kiest en hoe meer kans je hebt te slagen bij een eventueel toelatingsexamen. Succes en veel game- en studieplezier!

(mobile) gamedevelopment – refactoring

Zoals de vaste lezers van dit blog weten, zijn we bij Gameskool al enige tijd bezig een mobile game te ontwikkelen. Gisteren namen we een belangrijke beslissing: we ‘gooien alle code weg’ en beginnen we met een schone lei. De code was een grote bak spaghetti geworden en om dat goed te krijgen is (waarschijnlijk) meer werk dan alles opnieuw bouwen.

Refactoren van je game

Toegegeven, het is een pijnlijke beslissing omdat we als ‘zo ver’ waren met onze game voor Android en Ipad/Ipod, maar eenmaal genomen ook een enorme opluchting. En we gooien de code niet echt weg natuurlijk, we gaan alleen -zoals dat heet- “refactoren”. Alle programmeurs die de SCRUM methode volgen (en dat is echt iets voor gameprogrammeurs) kennen het: af en toe de boel opschonen, opruimen en opnieuw beginnen. Het is onvermijdelijk in een creatief proces. Af en toe de spaghetti rechtstrijken dus. Het is gewoon sneller om met een nieuw pak spaghetti te beginnen dan alle gekookte spaghetti recht te leggen. Binnenkort weer nieuwe berichten als we verder zijn met de mobile game.

spaghetticode

spaghetticode

Mobile Game Development

Ondertussen werken we bij Gameskool aan de release van onze eerste Mobile game. Omdat we zelf meer willen leren en wellicht ook om later te gebruiken in onze lessen gamedesign. Hieronder zie je de artikelen die we over onze ervaringen met het ontwikkelen voor Android en Ios hebben geschreven:

Tot het moment dat we onze game zullen releasen in de Apple en Google stores zullen we nog meer artikelen schrijven die je hier dan ook kan terugvinden. Hou het in de gaten!

game testing

Het testen van onze game op een Android FairPhone

Inleiding op Unity

Unity is een van de populairste tools van dit moment voor kleine studio’s en indie gamedevelopers om games mee te ontwikkelen. Voor ons reden omd drietal lessen over Unity op te nemen in het lesprogramma van Gameskool.

unity les

unity les

Doel van Gameskool is een brede basisopleiding gamedesign te zijn en daar hoort uiteraard Unity gewoon in thuis. Naast onze favoriete tool Gamemaker Studio en lessen in de Unreal Engine (en nog een hele hoop andere software voor het maken van gameart en gamesounds). Na het doen van Gameskool kan je zelf games bouwen in Gamemaker Studio en beheers je de basis van 3d engines als de Unreal engine en Unity.

Gametester

De laatste blog in de serie over banen in de gameindustrie gaat over gametesters. Het is misschien wel een van de meest voorkomende droombanen: de hele dag op je achterste zitten en de nieuwste games testen! Je kan je natuurlijk afvragen of dat echt wel zo leuk is om van je hobby je werk te maken (je moet dan in ieder geval op zoek naar een nieuwe hobby) maar voor wie ervan droomt om gametester te worden, hoe werkt dat beroep?

gametest op een ipod

gametest op een ipod

Twee soorten testers
Als je het over games hebt, dan heb je het over software. En software wordt meestal op meerdere manieren getest. In ieder geval op technisch vlak en op gebruikersvlak. De technische tester kijkt vooral naar fouten in de programmeercode (en is dus zelf ook heel goed opgeleid als programmeur) en de tester die kijkt naar het eindresultaat let vooral op gebruikersaspecten. De mensen die dat doen hebben bijvoorbeeld een opleiding gedaan als ergonoom of psycholoog.

Maar niet alle testers zijn zo hoog opgeleid, je hebt natuurlijk ook een hoop mensen die geen opleiding hebben of alleen een basisopleiding voor gamedesign die zo beginnen met hun carriere in de gamewereld. Maar, eerlijk gezegd, je moet wel een goede ‘blik’ op games hebben. Waar de gametesters bijvoorbeeld op letten is:

  • Heeft de game bugs (ook bugs die je niet verwacht op gekke plekken, je moet dus heel systematisch te werk gaan als tester en hetzelfde level misschien wel 100 keer overdoen om er achter te komen dat het crashed bij de 101e keer)?
  • Is een level te moeilijk (voor de doelgroep)?
  • Is een stuk uit de game saai?
  • Werken de gamecontrolers goed met de software ( bv. krijg je een snelle respons?)
  • Krijg je goede feedback van de game (bv. een ‘error’ geluidje als je iets verkeerd doet?)
  • Is het duidelijk wat je als gamer moet doen op elke plek in de game, of loop je soms wat te dwalen in het spel?
  • Reageert de game lekker, ook op oudere machines, of gaat de framerate te veel omlaag op een oude tablet/pc/console?
  • Is de AI ‘echt’ genoeg (de kunstmatige intelligentie)
  • enz.enz.

In de cursus van Gameskool, leer je hoe je games stap voor stap, scene voor scene, en level voor level moet testen.

testen van games op verschillende devices

testen van games op verschillende devices

Met name de systematische blik op games, maakt het toch wel echt werk. Zou jouw favoriete game nog even leuk zijn als je hem helemaal van a-z moet uitkammen? Als het antwoord daarop JA is, dan is gametester wellicht wel een beroep voor jou. Je kan het ook hobbymatig doen trouwens. Regelmatig zijn er oproepen op het internet om mee te doen in een testpanel. Als beloning krijg je dan meestal een game en je hebt een leuke en leerzame middag.

Lees hier meer over andere beroepen in de gameindustrie.

Zelf een game maken voor Sony Playstation (en andere Sony gamedevices)

Groot nieuws! Vanaf vandaag is het mogelijk om met (de uitgebreide versie) van Gamemaker Studio games te maken voor de Playstations (3,4 en Vita). Dit maakt het nog interessanter om Gamemaker Studio te leren voor (aspirant) gamedesigners en gamedevelopers.

Lees hier het persbericht van Yoyo en Sony

Als je een goed gameconcept hebt kan je het nu (binnenkort) dus ook zelf uitbrengen naar de Sony devices. Wacht niet langer, als je een goed idee hebt voor een game: leer gamemaker studio bij Gameskool en ga aan de slag.

Rijk worden van je eigen game (kan dus wel)

Na het grote succes van Angry Birds en nog een paar andere titels was het verhaal dat het toch best lastig is om (veel) geld te verdienen met zelfgemaakte games. Inmiddels komen er duizenden apps en games bij per week op de verschillende platformen en probeer er dan maar een uit te springen…toch is het iemand weer gelukt en wel zonder uitgever, zonder dikke reclamebudgetten en met een heel simpele gameplay (al gaat het gerucht dat zijn gamesucces mogelijk gemanipuleerd is door de statistieken van downloads te manipuleren).

Geld, geld, geld
Eerder bespraken we al een aantal succesverhalen van zelfgeproduceerde (games) en daar kunnen we er nu eentje aan toevoegen: Flappy Bird

De game, de graphics, de besturing is te simpel voor woorden en toch levert dit simpele spelletje de maker zo’n 35000 euro per maand op (!). Niet door in app purchases, alleen maar door het plaatsen van simpele reclame. Het gaat dus toch niet (altijd) om ingewikkelde gameplay.

Voor de dromers en de gelukszoekers is er dus hoop. Het goede nieuws is dat je met een paar lessen van Gameskool al een dergelijk simpele game kunt bouwen. Als je meer wilt lezen over het maken van een mobile game, lees onze blogposts daarover. Hier kan je ook een wat oudere blog lezen over geld verdienen met eigen games.

Like ons en maak kans op een gratis gamedesign boek

Alle mensen die onze gameskool facebook pagina liken in januari en februari 2014 maken kans op het boek: Leer jezelf makkelijk games maken met Gamemaker:

Dit is een prima boek wat je los of naast onze cursus gamesbouwen kunt gebruiken. Iedereen die ons liket (hoe spel je dat eigenlijk?) maakt kans.

Unity 2d versus Gamemaker Studio

Unity heeft met zijn versie 4.3 een sterke verbetering van de 2d mogelijkheden aangekondigd. Daarmee wordt de concurrentie tussen Gamemaker Studio en Unity verstevigd. Zie hieronder in de video een introductie van hoe de 2d functionaliteiten in Unity werken.

Voorheen maakten gamedevelopers ook 2d games in Unity maar zij deden dat door eigenlijk een beetje vals te spelen, door namelijk 1 ‘as’ uit het assenstelsel uit te zetten en door 2d plaatjes bovenop de 3d objecten te plakken.

Unity2d of Gamemaker Studio?
Het ziet er allemaal mooi uit en de mogelijkheden van Unity zijn groot (net als Gamestudio support het veel export mogelijkheden naar Ios, Android, windows, mac, e.a.). Welk platform dan te kiezen als independent gamedeveloper of kleine studio? Als je 3d games wilt maken is de keus (vooralsnog) voor Unity, alhoewel je ook een engine als de unreal engine zou kunnen overwegen. Voor 2d games ligt de keus wat complexer.

Snelheid
De afgelopen maanden hebben we bij gameskool in een tweetal projecten zowel games ontwikkeld in Unity als in Gamemaker Studio en afgezien van de verschillen in mogelijkheden viel ons nog iets op: de snelheid van ontwikkelen. Onze ervaring is dat je in Gamemaker Studio veel sneller een game of gameconcept ontwikkelt dan in Unity. Dit komt doordat er voor simpele dingen veel meer regels code nodig in Unity dan in Gamemaker. Vergelijk bv bovenstaande video waarin een 2d platformer gemaakt wordt met onderstaande tutorial in Gamemaker.

(of je kan ook de ‘officiele yoyogames tutorial over platformers’ volgen). Je moet er even voor gaan zitten, maar dan zie je snel dat het ontwikkelen van – in dit geval platformers – in Gamemaker (veel) minder bewerkelijk is. Unity is het pakket dat meer 3d mogelijkheden heeft maar Gamemaker Studio is het pakket waarmee je sneller bouwt. Voor mensen met weinig tijd (kleine studio’s, independent ontwikkelaar, hobbyisten) een belangrijke pro! Een quote van een van onze ontwikkelaar uit onze praktijk: “Om de posities van vectorgraphics op te slaan bij een gamesave in unity was ik 2 weken bezig, in Gamemaker zit er gewoon een ingebakken actie “save game”.

Meer info:
Gamemaker Studio
Unity3d