Mobile gaming: compiling your game

Over het (snel) compileren van (mobile) games

Dit is een artikel in een serie artikelen over het maken van je eigen mobiele game (of app).

Ok, we waren er al achter dat je een behoorlijke hoeveelheid hardware nodig hebt om games te maken voor Android, Ipad, Windows8, enzovoort. . Vooral om je games te testen. Maar, in het proces van bouwen merkten we dat wellicht 1 machine het allerbelangrijkste is voor de gameprogrammeur: de machine waarop je programmeert. De eisen van Gamemaker studio zijn op zich niet heel hoog aan je machine , maar misschien is het toch wel slim om (door) te sparen voor een zo snel mogelijke PC om op te programmeren.

Compilen kost (veel) tijd

Stel je zit te werken aan je game en je wilt kijken of dat wat je bedacht en geprogrammeerd hebt ook echt werkt. Dan wil je je tussenproduct even ‘runnen’. Je drukt op de compileer button, al dan niet met de debugger erbij en dan….dan duurt het even. Want Gamemaker maakt er een file van, verwerkt al je plaatjes en sounds en code en geeft het dan door aan een andere compiler die er weer code van maakt voor Android, of Ios, of Windows, of OSX, of een van de vele andere platforms die ondersteund worden door Gamemaker Studio.

Alhoewel Gamemaker dit slim doet en alleen de nieuw gemaakte dingen erbij compileert, blijkt het een tijdrovende stap. Bij de mobiele game die wij aan het ontwikkelen zijn, loopt het snel op tot een minuut of meer. En dat is frustrerend, want je drukt wel 20 to 30 keer per dag op de ‘compileerknop’. Nog maar weer een kopje thee zetten dus….en nog eens…en nog eens. De flow gaat er wel een beetje uit zo.

testen van games op verschillende devices

Onze mobiele game in ontwikkeling.

Hoe snel is je machine?

Het frustrerende was dat we (dachten dat we) een hele snelle machine hadden. Ook al is die machine al weer zo’n twee jaar oud…hij was toen het snelste van het snelste: Een 28 Ghz, quad core I7 met 8 gb geheugen, snelle grafische kaart, enz. Toch dronken we liters thee op een dag, bij elke compilatie tijd voor een nieuw kopje…

Binnen windows kan je een scan maken van de snelheid van je machine (windows-prestatie-index) en dit liet onze scan ons zien:

processorscore:         7,6
geheugen (RAM):       7,6
grafisch:                    7,7
grafisch (games):       7,7
primaire harde schijf:  5,9

totaalscore: 5,9

De zwakste schakel bleek de harde schijf en die vertraagde het hele systeem. Het blijkt zo te zijn bij het compilen van games dat Gamemaker en de andere compileersoftware (Visual studio, Android, e.a.) veel moet schrijven van en naar de disk. Als je dan een trage harddisk hebt dan verlies je heel veel tijd. Tijd voor een ssd schijf!

We hebben een Samsung ssd 250 Gb geplaatst en de oude harddisk gewoon ernaast laten zitten). Op het internet zijn allemaal filmpjes te vinden over hoe je dat moet doen. Het kan zo gebeurd zijn, maar het kan ook zijn dat je even moet zoeken omdat er ergens een instelling niet helemaal goed staat, bijvoorbeeld bij de configuratie van je moederbord (het blijft natuurlijk windows).

Het resultaat: veel sneller!

We deden weer de windows-prestatie-index scan (we zouden natuurlijk een echte benchmark test moeten doen, maar wij vonden dit voldoende. Het gaat natuurlijk om hoe het uitpakt in de praktijk). Het resultaat:

processorscore:         7,6
geheugen (RAM):       7,6
grafisch:                    7,7
grafisch (games):       7,7
primaire harde schijf:  7,6

totaalscore: 7,6

De harde schijf (nu een ssd) is niet meer de zwakste schakel en op een index van 1 tot 8 is een score van 7,6 helemaal niet gek. Nu de praktijk: we merken een heerlijk snelle opstart van de machine en een druk op de compileerknop betekent niet meer tijd voor een kopje thee, maar een prachtig kort momentje om even je vingers te knakken. Wat een verschil!

Als je dus serieus met Gamemaker studio aan de slag wilt (of andere gamesoftware) dan is een pc met ssd echt wel aan te raden. Wat zijn nog andere dingen om op te letten als het gaat over compileersnelheid en het aanschaffen van een PC:

– 8-16 gb
– dual core or quad core
– mac versie in 2015?
– virusscanner

We merkten niet duidelijk verschillen tussen een 8 gb en een 16 gb machine, maar als je een nieuwe gaat kopen is het verschil maar een paar tientjes. Wel doen dus. Maar je oude machine van 8 naar 16 gb brengen heeft hiervoor niet heel veel zin.

Het verschil tussen een dual core en een quad core is wel een wereld van verschil. We testen gamemaker op een oudere generatie i7 quadcore en een nieuwste generatie i7 dual core. De quad core wint het met een straatlengte verschil. PC’s om mee te programmeren dus: quad-core (of hoger)!

Er komt een mac versie van de nieuwe gamemaker studio 2.x. Beloofd in 2015 (we zullen zien). Dat is erg welkom voor mac mensen, maar omdat de meeste mac’s geen quad core zijn, is het voor het maken van games toch beter om voor een PC te kiezen (vooralsnog). Of kies een van de (best dure) quad core mac’s zoals de powermac of een enkele duurdere imac. Let er op als je voor osx als platform gaat kiezen.

Tenslotte, sommige virusscanners controleren elke schrijfbeweging van en naar de harddisk. Dat kan ook nogal wat rekentijd kosten. Tijdens het compileren misschien beter je virusscanner uitzetten (en daarna weer aan: we aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor dit advies 😉

Lees hier meer over het programmeren van mobile games.

tot 25% korting in mei op gameskool cursussen!

Van 1 tot en met 10 mei krijg je 15 % korting op de extreme budget cursus gamedesign en zelf 25% korting op de gamedesign cursus met docent begeleiding.

Ga naar de signup om een account te maken en kies na bevestiging van je account via je email je cursus uit.

De code die je moet invoeren na het opnieuw inloggen is: meivakantie (allemaal kleine letters).

Gameskool screenshot
Gameskool screenshot

NB. de korting is niet geldig voor de gamescool lerarenopleiding

Wat kan je maken met Gamemaker Studio?

Gameskool is weer bereikbaar!

Hehe,

Wat is updaten en upgraden toch een gedoe. Gelukkig doet alles het weer. Je kan weer inloggen en meedoen op:

https://gameskool.nl/onlineschool/

Tot ziens in de gameskool!

We zijn even uit de lucht voor onderhoud

Gameskool is tijdelijk dicht voor onderhoud aan onze servers. Niet schrikken als het even niet werkt. We zijn weer zo snel mogelijk online.

IMG_20141023_144635

Edit: het duurde allemaal langer dan gepland, maar het einde komt in zicht. Kijk op dit blog voor het laatste update nieuws!

En de korting van Santa dan….?

Heb je de sinterklaaskorting gemist? Geen nood! Santa wil natuurlijk niet onderdoen voor Sinterklaas en komt ook met 15% korting! Bovendien, de eerste 7 aanmeldingen voor de volledige gamedesign cursus (met begeleiding) krijgen ook een exemplaar van het gamedesign boek “Games ontwerpen met Gamemaker” (twv 24,95 euro) en het boek “Start Here” (twv. 7,50 euro) erbij. Dat is dus korting met een 2 boeken erbij!

gamedesign boek
(alleen bij de volledig begeleide cursus. De extreme budget cursus krijgt alleen korting)

Hoe werkt het?

  • meld je aan bij gameskool en kies de cursus die je wilt doen
  • gebruik bij betaling de code: santa (NB geldig tot en met 26 december 2014). Je krijgt daarmee 15% korting
  • Als je de volledige cursus met begeleiding hebt gekozen: stuur ons een mailtje (via het contactformulier) met daarin je naam en adres. We sturen dan zsm de boeken naar je toe, tenminste als je tot de eerste 7 behoort die zich hebben aangemeld.
  • De actie voor de korting loopt tot uiterlijk 26 december, de actie voor de boeken geldt voor de eerste 7 aanmelders van de volledige cursus gamedesign. Het boek is niet in combinatie met andere kortingsacties.

15% sinterklaaskorting

De sint is weer in het land
hij is met een vliegtuig geland

oh nee hij komt met de boot
en de kleur van zijn pakje is weer rood

over de kleur van zijn helper Piet
hebben we het lekker niet

maar nu snel verder naar gameskool
want met 15% korting leer je daar een boel

Kortingscode: sinterklaas
Geldig tot 5 december

Uitslag van de prijsvraag

We hebben hele grappige en mooie inzendingen gekregen. Aan ons de taak om uit deze inzendingen winnaars te selecteren. De volgende deelnemers hebben een  prijs gewonnen:

Categorie Game idee:

  1. Gijs van Boxtel
  2. Judith Schouten
  3. Anne van Dijk

Categorie Game art:

  1. Jan Spoelstra
  2. Marianne Janssen
  3. Peter van Boven

De winnaars hebben bericht gekregen. We hebben veel plezier beleefd aan de prijsvraag en we hopen dat jullie het ook leuk vonden om mee te doen. Als je niet gewonnen hebt: Binnenkort organiseren we vast weer wat! Hou dit blog dus goed in de gaten of wordt lid van onze facebook community.

gamedesigners prijsvraag

 

Lerarenopleiding

Er is een speciale gamedesign cursus voor mensen werkzaam in het onderwijs (docenten PO en VO bijvoorbeeld of MBO docenten). In deze cursus leer je hoe je zelf games bouwt, zodat je dat daarna ook met je leerlingen kan doen. Verder wordt je gamekennis bijgespijkerd (wat voor de wat oudere docent wel handig is 😉 ). Verder krijg je lesmateriaal en hebben we het over het toepassen van zogenaamde serious games en gamification binnen onderwijs.

Dit najaar start er weer een nieuwe groep met deelnemers (maar je kan trouwens elk moment van het jaar aanhaken en beginnen, al het materiaal staat online en iedereen werkt in zijn of haar eigen tempo). Ook zijn er een paar keer per jaar bijeenkomsten.

Meer informatie over deze lerarencursus gamedesign vindt je op de website van Gamescool (let op met een C niet met een K!)

 

games toepassen in de klas

games toepassen in de klas

Gameskool prijsvraag: win mooie prijzen!

Win een gratis gamedesign cursus, een extreme budget cursus of een boek over gamedesign met jouw game idee of game art

Gameskool organiseert een prijsvraag. Heb jij een tof gameidee of kan jij heel goed gamegraphics ontwerpen? Doe dan mee met onze wedstrijd. Je kan een gratis deelname winnen aan Gameskool, waarmee wellicht jouw carriere als gamedesigner kan beginnen.

Hoe werkt het?

Je kan op 2 manieren meedoen:

1. Stuur voor 25 oktober of een gameidee in (beschreven in maximaal een half a-4tje) in Word format of .txt of open office format. Beschrijf waar jouw game over gaat en wat je als speler doet in het spel. Bedenk dus een concept voor de spelregels. Een (max 1) schets van het speelscherm mag je bijvoegen. Als je idee langer is dan een half a-4tje of als je meer schetsen bijvoegt, ben je gediskwalificeerd dus hou het compact!

en/of:

2. Stuur voor 25 oktober een tekening van jouw gamefiguur in. Al dan niet lostaand of in een level. Op maximaal 1 a-4tje. Je moet je file digitaal insturen als .jpeg of .png file. Let op: bewaar je bronmateriaal. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je de gameart (tekening) zelf gemaakt hebt. Hoe je het gedaan hebt maakt ons niet uit. Met Photoshop, the Gimp, een 3d pakket, met de hand en een foto of scanner, leef je uit!

Tips:

We blijven natuurlijk een gamedesign school dus kijk goed naar onderstaande video’s over hoe je een gameidee kan ontwikkelen en waar je op moet letten bij je concept:

Ook als je een game-image als inzending wilt sturen (optie 2), kijk dan eens hoe de designer in onderstaande video het heeft aangepakt (maar bedenk dat er nog veel meer wegen en grafische stijlen zijn):

Wat kan je winnen?

In beide mogelijkheden van de prijsvraag (game-idee of game-art) geven we 3 prijzen weg aan de winnaars:

  1. Hoofdprijs (2x): gratis deelname aan Gameskool twv 199,- euro
  2. tweede prijs (2x): gratis deelname aan de budget cursus van Gameskool twv. 49,- euro
  3. derde prijs: het boek “Games Maken met Gamemaker” twv. 24,95 euro

Als je nu al wilt beginnen met gameskool en je wint daarna deze prijsvraag, dan mag je de prijs aan iemand anders geven of dan geven we je het inschrijfgeld van je cursus gameskool terug.

Data en adres:

Stuur je creatie voor 25 oktober naar emailadres: prijsvraag AT gameskool PUNT nl (vervang de hoofdletters door een @ en een .).

Tenslotte

Na 25 oktober krijgen de winnaars zo snel mogelijk bericht. Bekenden, familie, vrienden van gameskool mogen niet meedoen (helaas). Over de (uitslag van de ) prijsvraag wordt verder niet gecorrespondeerd. De inzending blijft van jou, maar we mogen hem wel eventueel gebruiken voor publiciteit. Veel plezier en veel succes!