Gameskool prijsvraag: win mooie prijzen!

Win een gratis gamedesign cursus, een extreme budget cursus of een boek over gamedesign met jouw game idee of game art

Gameskool organiseert een prijsvraag. Heb jij een tof gameidee of kan jij heel goed gamegraphics ontwerpen? Doe dan mee met onze wedstrijd. Je kan een gratis deelname winnen aan Gameskool, waarmee wellicht jouw carriere als gamedesigner kan beginnen.

Hoe werkt het?

Je kan op 2 manieren meedoen:

1. Stuur voor 25 oktober of een gameidee in (beschreven in maximaal een half a-4tje) in Word format of .txt of open office format. Beschrijf waar jouw game over gaat en wat je als speler doet in het spel. Bedenk dus een concept voor de spelregels. Een (max 1) schets van het speelscherm mag je bijvoegen. Als je idee langer is dan een half a-4tje of als je meer schetsen bijvoegt, ben je gediskwalificeerd dus hou het compact!

en/of:

2. Stuur voor 25 oktober een tekening van jouw gamefiguur in. Al dan niet lostaand of in een level. Op maximaal 1 a-4tje. Je moet je file digitaal insturen als .jpeg of .png file. Let op: bewaar je bronmateriaal. Je moet namelijk kunnen aantonen dat je de gameart (tekening) zelf gemaakt hebt. Hoe je het gedaan hebt maakt ons niet uit. Met Photoshop, the Gimp, een 3d pakket, met de hand en een foto of scanner, leef je uit!

Tips:

We blijven natuurlijk een gamedesign school dus kijk goed naar onderstaande video’s over hoe je een gameidee kan ontwikkelen en waar je op moet letten bij je concept:

Ook als je een game-image als inzending wilt sturen (optie 2), kijk dan eens hoe de designer in onderstaande video het heeft aangepakt (maar bedenk dat er nog veel meer wegen en grafische stijlen zijn):

Wat kan je winnen?

In beide mogelijkheden van de prijsvraag (game-idee of game-art) geven we 3 prijzen weg aan de winnaars:

  1. Hoofdprijs (2x): gratis deelname aan Gameskool twv 199,- euro
  2. tweede prijs (2x): gratis deelname aan de budget cursus van Gameskool twv. 49,- euro
  3. derde prijs: het boek “Games Maken met Gamemaker” twv. 24,95 euro

Als je nu al wilt beginnen met gameskool en je wint daarna deze prijsvraag, dan mag je de prijs aan iemand anders geven of dan geven we je het inschrijfgeld van je cursus gameskool terug.

Data en adres:

Stuur je creatie voor 25 oktober naar emailadres: prijsvraag AT gameskool PUNT nl (vervang de hoofdletters door een @ en een .).

Tenslotte

Na 25 oktober krijgen de winnaars zo snel mogelijk bericht. Bekenden, familie, vrienden van gameskool mogen niet meedoen (helaas). Over de (uitslag van de ) prijsvraag wordt verder niet gecorrespondeerd. De inzending blijft van jou, maar we mogen hem wel eventueel gebruiken voor publiciteit. Veel plezier en veel succes!

Vervolgopleidingen na Gameskool?

Gameskool is een brede basisopleiding in alle (nou ja de belangrijkste dan ;-)) aspecten van gamedesign en gamedevelopment. Je leert er hoe je zelf een game ontwerpt, hoe je graphics en animaties maakt en hoe je een game technisch in elkaar zet. Verder maak je kennis met een aantal belangrijke tools voor gamedevelopment zoals een aantal game engines, tekensoftware (photoshop, Gimp, 3d modelling, e.a.). De hele inhoudsopgave van de cursus Gameskool kan je hier vinden.

Na het diploma Gameskool?

Ook afgelopen weekeinde zijn er weer een paar cursisten geslaagd voor Gameskool (bij deze gefeliciteerd). Van een van hen kreeg ik de vraag: hoe verder? Sommige cursisten doen Gameskool om zich voor te bereiden op een van de reguliere opleidingen gamedesign aan een MBO, HBO of universiteit. Soms moet je daar namelijk een toelatingsexamen doen om er binnen te komen, maar ook als dat niet zo is, is het handig om een goede start te maken. Anderen willen gewoon zelf leren hoe je een game kunt maken. Dat allemaal leer je bij Gameskool. Als je Gameskool hebt doorlopen in een aantal maanden, kan je je eigen game ontwerpen en maken. Je hebt een brede basis en je kan ermee creatief aan de slag!

UnityGameskool
Maar ik wil nog meer gamedesign leren!

Ook als gamedesigner ben je nooit uitgeleerd, dus er is een wereld na Gameskool. Misschien wil je je wel specialiseren in een van de disciplines van Gamedesign. Omdat Gameskool zo breed is opgezet (je leert er de basis van zowel de technische kant van gamedesign als de conceptuele als de kunstzinnige (graphics en sounds), heb je een goed overzicht van de verschillende richtingen waarin je je verder kunt ontwikkelen. Misschien wil je vooral verder als gameontwerper, of als graphisch artiest, of als projectleider bij gameprojecten, of als gametester of als programmeur. Voor al die specialisaties zijn er prima vervolgcursussen te vinden, bijvoorbeeld:

Kansrekenen en gamedesign

Een van de dingen waar je wellicht niet direct aan denkt als je gamedesign wilt studeren is dat er in games een hoop wiskunde zit verborgen. En binnen de wiskunde is kansrekenen een van de elementen die je vaak zult gebruiken als gamedesigner.

Kansrekenen?

Natuurlijk als je een game gaat bouwen voor een website met online gokkasten dan is het duidelijk dat je de kansrekening moet beheersen omdat die zo evident is in games als black jack, roulette, enzovoort. (Het is trouwens belangrijker dat je een hoop weet van data encryptie en security als je games wilt maken voor zulke sites, voor websites met online prijsvraaggames trouwens ook, omdat de (vals-)spelers constant zullen proberen de score in hun voordeel te ‘hacken’).

arcade

Kansrekenen in ‘doorsnee’ games

Maar ook in doorsnee games zitten veel kanselementen. Een simpel voorbeeld: de kans dat een vijandelijk ruimteschip ‘spawned’ is 1 op 100 per seconde. Nou kan je als gamedesigner denken, ik zie wel: als de game te moeilijk wordt, zet ik de kans op vijanden wat lager en als de game te makkelijk is, wat hoger. Dit werkt misschien voor simpele games wel voldoende maar zodra je het tegenspel van de computer moet bedenken van een single player game dan wordt het complex. Bijvoorbeeld de kans dat een leger elfen met trollen een battle wint van een leger met gnomen, draken en slangen (in een strategy game als Heroes of Might and magic bijvoorbeeld). Met andere woorden: hoe weet je als gamedesigner wat voor leger, met hoeveel gnomen, elfen, trollen, draken, enz. je tegen de gamer kunt laten spelen zodat de game niet te makkelijk en niet te moeilijk wordt? En wat als dat leger steeds een beetje anders moet zijn (of op een andere plaats staat) om de game interessant te houden?

Om dat soort vragen te beantwoorden is kennis van kansrekenen nodig. Geen gek advies dus voor leerlingen van middelbare scholen om wiskunde (in dit geval wiskunde A) in hun pakket te hebben als ze later iets met games willen doen (wiskunde B is trouwens ook nuttig als aspirant gamedesigner, maar dan weer voor andere dingen). Kijk hier verder als je gamedesign wilt studeren.

Gamedesign studeren?

Ok, je denkt er over om gamedesign te gaan studeren op vmbo-mbo-hbo of universitair niveau. En als je gamedesign wilt studeren, waar kan je dan terecht in Nederland?

MBO gamedesign opleidingen
Alfa-College in Groningen
Deltion College in Zwolle
ROC Friese Poort in Drachten
Grafisch Lyceum in Rotterdam
Friesland College in Leeuwarden
Noorderpoort in Groningen
MediaCollege in Amsterdam
St. Lucas in Eindhoven

In bovenstaande lijst zijn zowel de game-art of de meer technische game-development opleidingen samengevoegd. Sommige opleidingen bieden beide richtingen. Let goed op de toelatingseisen als je eerst een andere (voor-)opleiding moet doen (bv VMBO) en kijk ook goed waar je terecht zou kunnen na deze opleiding. Sommige vervolgopleidingen vragen bijvoorbeeld om wiskunde als vak, maar dat is niet altijd een onderdeel van de gamedesign scholen (sommige wel, sommige niet). Hou er verder rekening mee dat veel MBO gamedesign studenten niet meer doorstromen naar een HBO gamedesign opleiding. Of omdat het te veel met elkaar overlapt, maar soms ook omdat de aansluiting niet goed is. Maar doorstuderen na een MBO opleiding gamedesign is vaak wel een goed idee omdat je als MBO-er op de (huidige) arbeidsmarkt het moeilijk hebt. Wellicht ook doorstromen juist met iets wat buiten gamedesign ligt, maar wat wel perspectief biedt op een baan bij gamebedrijven, zoals een technische opleiding of een psychologie studie.

Gamedesign op HBO niveau
Zijn er al een flink aantal MBO opleidingen gamedesign, op HBO niveau is er nog veel meer keus. Een goed overzicht is hier te vinden. De bekendste gamedesign opleidingen op HBO niveau zijn die van de HKU en de NHTV. De HKU is de oudste gamedesign opleiding in Nederland en heeft veelbelovende gamedesigners en gamebedrijven (bedrijfjes) voortgebracht. De NHTV is wat technischer qua opleiding. Andere HBO scholen gamedesign zijn jonger, wat soms het voordeel heeft dat er nog veel kan en de staf en opleiding nog lekker ‘fris’ zijn, soms hebben jonge opleidingen het nadeel dat het allemaal nog wat ‘onstabiel’ en rommelig kan zijn.

gamedesign studeren

gamedesign studeren

Gamedesign op VMBO niveau?
Voorzover bekend zijn er geen VMBO opleidingen die zich (uitsluitend) op gamedesign richten, maar de grafimedia opleidingen komen in de richting. Kijk wel goed bij de toelatingseisen van de MBO gamedesign opleidingen wat voor richting VMBO je nodig hebt om daar verder te kunnen. Zeker als je in de richting van gameprogrammeur verder wilt na het vmbo.

Gamedesign op Universitair niveau
Opleidingen gamedesign op universitair niveau zijn in de regel wat minder praktisch maar gaan dieper in op achterliggende theorie (bv van de techniek, van AI, van psychologie of het nuttig toepassen van gamification en het onderzoek naar gamersgedrag. De opleidingen gaan van heel technisch tot meer toegepast (bv. de culturele kant of psychologische van games). Ook zijn er opleidingen die voor een deel gericht zijn op games (bv. Kunstmatige intelligentie, wiskunde, industrieel ontwerpen, e.a.). Gamedesign is dan meer een keuzevak of minor binnen een bredere opleiding. Er zijn dus veel meer universitaire opleidingen waar je terecht kan met je liefde voor games dan je denkt!. Het zou zelfs kunnen binnen een opleiding economie of econometrie en ook alle technische opleidingen zijn in principe een prima basis voor een carrière als gamedesigner.

Voorbereiden op de toelating
Sommige gamedesign scholen passen een toelatingsexamen toe waar je een motivatie en vaak ook wat werk moet laten zien. Wees er niet bang voor, loop er zeker niet voor weg (misschien zijn de gamedesign opleidingen met toelatingsexamen wel beter dan de opleidingen waar iedereen zo mag beginnen, of gooi ik nu de knuppel in het hoenderhok? ;-) ). Maar bereid je goed voor, doe de cursus bij Gameskool. Dat is ook een goed idee als je nog twijfelt of als je de verschillende werkvelden van gamedesign (art, programmeren, design, testen, e.a.) nog niet goed overziet en je bouwt er je portfolio mee op. Hoe meer je van te voren weet, hoe meer kans dat je de juiste richting kiest en hoe meer kans je hebt te slagen bij een eventueel toelatingsexamen. Succes en veel game- en studieplezier!

(mobile) gamedevelopment – refactoring

Zoals de vaste lezers van dit blog weten, zijn we bij Gameskool al enige tijd bezig een mobile game te ontwikkelen. Gisteren namen we een belangrijke beslissing: we ‘gooien alle code weg’ en beginnen we met een schone lei. De code was een grote bak spaghetti geworden en om dat goed te krijgen is (waarschijnlijk) meer werk dan alles opnieuw bouwen.

Refactoren van je game

Toegegeven, het is een pijnlijke beslissing omdat we als ‘zo ver’ waren met onze game voor Android en Ipad/Ipod, maar eenmaal genomen ook een enorme opluchting. En we gooien de code niet echt weg natuurlijk, we gaan alleen -zoals dat heet- “refactoren”. Alle programmeurs die de SCRUM methode volgen (en dat is echt iets voor gameprogrammeurs) kennen het: af en toe de boel opschonen, opruimen en opnieuw beginnen. Het is onvermijdelijk in een creatief proces. Af en toe de spaghetti rechtstrijken dus. Het is gewoon sneller om met een nieuw pak spaghetti te beginnen dan alle gekookte spaghetti recht te leggen. Binnenkort weer nieuwe berichten als we verder zijn met de mobile game.

spaghetticode

spaghetticode

Mobile Game Development

Ondertussen werken we bij Gameskool aan de release van onze eerste Mobile game. Omdat we zelf meer willen leren en wellicht ook om later te gebruiken in onze lessen gamedesign. Hieronder zie je de artikelen die we over onze ervaringen met het ontwikkelen voor Android en Ios hebben geschreven:

Tot het moment dat we onze game zullen releasen in de Apple en Google stores zullen we nog meer artikelen schrijven die je hier dan ook kan terugvinden. Hou het in de gaten!

game testing

Het testen van onze game op een Android FairPhone

Inleiding op Unity

Unity is een van de populairste tools van dit moment voor kleine studio’s en indie gamedevelopers om games mee te ontwikkelen. Voor ons reden omd drietal lessen over Unity op te nemen in het lesprogramma van Gameskool.

unity les

unity les

Doel van Gameskool is een brede basisopleiding gamedesign te zijn en daar hoort uiteraard Unity gewoon in thuis. Naast onze favoriete tool Gamemaker Studio en lessen in de Unreal Engine (en nog een hele hoop andere software voor het maken van gameart en gamesounds). Na het doen van Gameskool kan je zelf games bouwen in Gamemaker Studio en beheers je de basis van 3d engines als de Unreal engine en Unity.

Gametester

De laatste blog in de serie over banen in de gameindustrie gaat over gametesters. Het is misschien wel een van de meest voorkomende droombanen: de hele dag op je achterste zitten en de nieuwste games testen! Je kan je natuurlijk afvragen of dat echt wel zo leuk is om van je hobby je werk te maken (je moet dan in ieder geval op zoek naar een nieuwe hobby) maar voor wie ervan droomt om gametester te worden, hoe werkt dat beroep?

gametest op een ipod

gametest op een ipod

Twee soorten testers
Als je het over games hebt, dan heb je het over software. En software wordt meestal op meerdere manieren getest. In ieder geval op technisch vlak en op gebruikersvlak. De technische tester kijkt vooral naar fouten in de programmeercode (en is dus zelf ook heel goed opgeleid als programmeur) en de tester die kijkt naar het eindresultaat let vooral op gebruikersaspecten. De mensen die dat doen hebben bijvoorbeeld een opleiding gedaan als ergonoom of psycholoog.

Maar niet alle testers zijn zo hoog opgeleid, je hebt natuurlijk ook een hoop mensen die geen opleiding hebben of alleen een basisopleiding voor gamedesign die zo beginnen met hun carriere in de gamewereld. Maar, eerlijk gezegd, je moet wel een goede ‘blik’ op games hebben. Waar de gametesters bijvoorbeeld op letten is:

  • Heeft de game bugs (ook bugs die je niet verwacht op gekke plekken, je moet dus heel systematisch te werk gaan als tester en hetzelfde level misschien wel 100 keer overdoen om er achter te komen dat het crashed bij de 101e keer)?
  • Is een level te moeilijk (voor de doelgroep)?
  • Is een stuk uit de game saai?
  • Werken de gamecontrolers goed met de software ( bv. krijg je een snelle respons?)
  • Krijg je goede feedback van de game (bv. een ‘error’ geluidje als je iets verkeerd doet?)
  • Is het duidelijk wat je als gamer moet doen op elke plek in de game, of loop je soms wat te dwalen in het spel?
  • Reageert de game lekker, ook op oudere machines, of gaat de framerate te veel omlaag op een oude tablet/pc/console?
  • Is de AI ‘echt’ genoeg (de kunstmatige intelligentie)
  • enz.enz.

In de cursus van Gameskool, leer je hoe je games stap voor stap, scene voor scene, en level voor level moet testen.

testen van games op verschillende devices

testen van games op verschillende devices

Met name de systematische blik op games, maakt het toch wel echt werk. Zou jouw favoriete game nog even leuk zijn als je hem helemaal van a-z moet uitkammen? Als het antwoord daarop JA is, dan is gametester wellicht wel een beroep voor jou. Je kan het ook hobbymatig doen trouwens. Regelmatig zijn er oproepen op het internet om mee te doen in een testpanel. Als beloning krijg je dan meestal een game en je hebt een leuke en leerzame middag.

Lees hier meer over andere beroepen in de gameindustrie.

Zelf een game maken voor Sony Playstation (en andere Sony gamedevices)

Groot nieuws! Vanaf vandaag is het mogelijk om met (de uitgebreide versie) van Gamemaker Studio games te maken voor de Playstations (3,4 en Vita). Dit maakt het nog interessanter om Gamemaker Studio te leren voor (aspirant) gamedesigners en gamedevelopers.

Lees hier het persbericht van Yoyo en Sony

Als je een goed gameconcept hebt kan je het nu (binnenkort) dus ook zelf uitbrengen naar de Sony devices. Wacht niet langer, als je een goed idee hebt voor een game: leer gamemaker studio bij Gameskool en ga aan de slag.

Rijk worden van je eigen game (kan dus wel)

Na het grote succes van Angry Birds en nog een paar andere titels was het verhaal dat het toch best lastig is om (veel) geld te verdienen met zelfgemaakte games. Inmiddels komen er duizenden apps en games bij per week op de verschillende platformen en probeer er dan maar een uit te springen…toch is het iemand weer gelukt en wel zonder uitgever, zonder dikke reclamebudgetten en met een heel simpele gameplay (al gaat het gerucht dat zijn gamesucces mogelijk gemanipuleerd is door de statistieken van downloads te manipuleren).

Geld, geld, geld
Eerder bespraken we al een aantal succesverhalen van zelfgeproduceerde (games) en daar kunnen we er nu eentje aan toevoegen: Flappy Bird

De game, de graphics, de besturing is te simpel voor woorden en toch levert dit simpele spelletje de maker zo’n 35000 euro per maand op (!). Niet door in app purchases, alleen maar door het plaatsen van simpele reclame. Het gaat dus toch niet (altijd) om ingewikkelde gameplay.

Voor de dromers en de gelukszoekers is er dus hoop. Het goede nieuws is dat je met een paar lessen van Gameskool al een dergelijk simpele game kunt bouwen. Als je meer wilt lezen over het maken van een mobile game, lees onze blogposts daarover. Hier kan je ook een wat oudere blog lezen over geld verdienen met eigen games.