Wat vinden cursisten van Gameskool?

Het is weer tijd voor een update van de feedback/reviews die we krijgen van de deelnemers aan de gamedesign cursus van Gameskool. We vroegen de deelnemers halverwege het programma de volgende vraag

Wat vond je van de lessen?

Dit is wat de cursisten ons vertelden:

1. (bevindingen) Wat vond je van de lessen?
– Goed, leuke les! Niks op aan te merken.
– Boeiend, vooral het idee over ‘Hoe je een game verzint’, niet in termen denken als: een maffia apen game, maar in termen als een spel waarin een soort dier schiet.
– Tot nu toe vind ik de lessen goed in elkaar gezet, niet te moeilijk, goed opgebouwd.
– Deze eerste paar lessen waren wel leuk met game maker werken
Het enigste wat mij stoort is als ik de knop verder gaan indruk en krijg een download file ik niet meer verder kan gaan ik moet dat terug naar de hoofdstukken en opzoeken waar ik gebleven was ..ook als ik op cijfer lijst druk is het niet helemaal duidelijk welke toetsen ik waar moet doen het is allemaal een beetje chaos

– Ik vond de lessen erg interessant en leuk. Je leert al snel praktisch met game maker omgaan.
– Ik vond alle lessen goed te doen. Niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk, eigenlijk goed op niveau. Ik vond de les van Chris Crawford wel een erg lange zit.
– Ik vind het erg interessant. Ik ben nu ook meer te weten gekomen over hoe games eigenlijk werden gemaakt. En eigenlijk spelen we allemaal het zelfde spel maar dan in nieuw jasje en andere spelmechanics
– Zeer goed!
Uitstekend werk, goed gedaan.
Persoonlijk dacht ik dat het niet zo breed op alles zou ingaan, en dat het soms een beetje moeilijk zou zijn. maar al bij al. Uitstekend!
– De lessen zijn tot nu toe eenvoudig maar leerzaam.
– Tot nog toe vond ik de lessen erg interessant en gemakkelijk te volgen.
– Ik vond het goed en modern, het enige kritiek wat ik kan verzinnen is redundant wall of text’s. Iedereen die met games zijn opgegroeit weten wat game genre’s zijn, dat lijkt mij tenminste.
– tot nu toe vind ik de lessen best leuk.
– Lesmateriaal:
Informatief en duidelijk. Veel nieuwe inzichten over wat een spel nu eigenlijk tot een goed spel maakt. Veel bronnen van informatie en ook veel suggesties voor boeken e.d. Ideaal!

Toetsen:
Sommige vragen zijn niet geheel duidelijk. Meer in de zin dat deze op meerdere manieren kunnen worden opgevat. Ook kwam ik in de laatste toets een vraag tegen waarin bij de antwoorden gesproken werd over “pech” (om een winnende speler af te remmen). Ik ging er vanuit dat dit een fout antwoord was, aangezien “pech” als een spelbreker wordt gezien (een goede game biedt controle, toch? ;-)). Dit bleek dus niet het geval te zijn. Dat was een beetje verwarrend…
– Erg leuk. Fijn is dat theorie en praktijk worden afgewisseld. Ook de toelichting bij het vullen van de database is fijn: zo weet je waarmee je bezig bent (geen “kunstje” leren). Ook is het prettig op elk moment een les te kunnen stoppen en daarna weer verder gaan.
– Ik vind het wel interressant, maar wel veel theorie tot nu toe. Ik heb wel zin om in programma’s zoals UDK te werken.
– Ze zijn heel erg leuk en leerzaam, zelfs voor iemand die veel ervaring heeft met Gamemaker zoals ik
– Erg informatief en goede opbouw door variatie tussen leesmateriaal, filmpjes, oefeningen en toetsen. Ik mis wel een directere vorm van vragen stellen, naast de mogelijkheid via de fora.
– De lessen waren goed. Uiteraard waren sommige lessen leuker dan andere, maar dat hoort erbij.
– ik vindt de lessen interessant en jullie leggen alles goed uit. in de filmpjes over gamemaker snap ik alles
– duidelijk, wel redelijk makkelijk
– Zeer leerzaam, ik ben heel anders naar games gaan kijken
– duidelijk, af en toe lange video’s, tot nu toe allemaal wel uitdagend, niet te moeilijk
– Tot nu toe goed. Wat mij betreft een goede opzet, en de (historische) context maakt dat je goed kan begrijpen waarom iets op een bepaalde manier wordt aangevlogen.
– Zeer informatief en goed te doen!
– Ik vind het top dat de lessen gevarieerd zijn met algemene informatie over games, dus niet zich helemaal vast pint aan GameMaker. Wat ik jammer vind, maar wel begrijpelijk, is dat de GameMaker lessen tot nu toe alleen ingaan op de drag-and-drop acties. Al met de eerste game loop ik tegen beperkingen aan. Ik ben meer iemand van het code werk, in het verleden heb ik wat programmeerwerk gedaan met o.a. turbo pascal en VB 6.0
– goed en leuk, al heb ik zelf wat last met begrijpen.
ik zou meer begrijpen als er filmpjes waren ”hoe” je bepaalden dingen doet maar ik kom er nu nog wel uit
– Goed, maar een beetje te veel van het zelfde.
– De informatie was zeer interessant. Dit hoofdstuk bestond uit veel theorie en de filmpjes duurden soms erg lang. En we hadden net geleerd dat een film wel erg lineair is en daarom soms een beetje saai :).
– ik vond de lessen tot nu toe goed gaan sory voor ev laate reactie ik zeg het wel waar ik nu ben
– Prima tot nu toe
– Op zich goed te volgen, soms een beetje te kinderlijk gebracht. Heb het idee dat tot nu toe het niveau een beetje laagdrempelig is en vraag me vooral af in welke mate de volgende lessen in moeilijkheidsgraad zullen stijgen.
– Tot nu toe duidelijk. Ik ben een meisje van 13 en raad zeker aan om zoiets te doen het is makkelijk aangegeven wat je moet doen! Alleen zijn er soms filmpjes die wat lang zijn maar wel super interessant zijn
– ik vind het tot nu toe erg leuk om te doen.
– Op zich wel interessant maar enigszins rommelig.De opmaak en de layout van de pagina’s zijn niet altijd even overzichtelijk.
De tutorials vertonen hier en daar onduidelijkheden en mogen wat aanvulling.
Bovendien zou ik als aanbeveling geven om aan het einde van een les in gms, te laten zien wat er had moeten gebeuren.
– Ik vond het in het begin wel moeizaam gaan, soms teveel documenten lezen alvorens je aan het “echte werk” begint, dus het zelf werken in Gamemaker. Nu nadat ik erin ben gekomen vind ik het wel goed gaan. Het nadeel is wel als je ergens meezit dat je dan twee dagen of meer moet wachten op een antwoord. Dus dan kan je motivatie hierdoor ook wegzakken. Maar verder ben ik tot nu toe wel tevreden hoe het gaat, alleen zou ik sneller een feedback willen ontvangen.
– Ging best wel, zijn niet echt al te moeilijk
– Ik vond het leerzaam, want nu heb ik een beter beeld van hoe je met Gamemaker moet omgaan en hoe zo’n systeem in elkaar zit. Ik begrijp nu ook hoe je voorwerpen acties kan laten doen en hoe de computer daarover denkt. Ik weet ook dat Gamemaker nog meer voor mij in petto heeft en ik heb ook zin om meer erover te leren en te ontdekken.
– Leerzaam, misschien een beetje verouderd.
– Ik vond ze tot nu toe leuk, ook omdat ze heel duidelijk waren.
– Ik vond dat het afwisselen van theorie en praktijk tussen de blokken een goed idee, alleen vind ik dat de praktijklessen nog wat beter aan kunnen sluiten op de theorie lessen. Er wordt bijvoorbeeld een heel stuk verteld over hoe je op ideeën kunt komen voor games, maar er zijn daar geen opdrachten bij. Verder helpen de filmpjes bij de theorie goed als verduidelijking. Het is wel een beetje irritant dat er stiltes zijn in sommige van de lesfilmpjes, daardoor lijkt het net alsof je een heel stuk mist. Tot slot vind ik de lessen tot nu toe goed en leerzaam.
– Erg leuk, soms erg lange stiltes in de uitleg filmpjes (waarom weet ik niet) maar voor de rest heel duidelijk!
– prima zo
– Leuk en informatief. Ik heb er wat aan.

De antwoorden kwamen van de deelnemers die de afgelopen tijd hebben meegedaan met de cursus. Als er problemen zijn gemeld probeerden we die altijd zo snel mogelijk op te lossen. Met name op gebied van het verduidelijken van de navigatie en het beschikbaar maken van de stof op tablets hebben we afgelopen half jaar gameskool geupgrade. En we blijven dat doen!

Op dit moment zijn er ruim 100 cursisten actief in Gameskool. Meld je aan om ook mee te doen via www.gameskool.nl

Gameskool bekijken op je tablet of mobile phone

Vanaf vandaag is het mogelijk om alle lessen uit gameskool te bekijken op je tablet. We hebben afscheid genomen van de flash filmpjes en zijn helemaal over op HTML5!

Dit is handig voor als je de oefeningen wilt doen. Je kan dan naar het voorbeeld kijken op je ipad (of andere tablet) terwijl je zit te werken op je PC of Mac. Ook kan je nu lessen volgen als je in de trein bent (of op de camping zit).

Veel plezier met deze update!

Korting op gameskool met Sint en Santa!

Als je een leuk en leerzaam cadeau zoekt voor iemand (of voor jezelf ;-): we hebben een kortingsactie voor Sinterklaas en Kerst:

20% korting op de Extreme Budget cursus gamedesign met de code: sint
25% korting op de cursus gamedesing met begeleiding met de code: santa

Let op: beide codes zijn geldig tot 25 december 2015

Na aanmelden heb je 9 maanden de tijd (dat is ruuuuuuiiiim voldoende) om de cursus te doen. Veel plezier alvast als je gaat meedoen en tot ziens in de cursus!

Doe mee met gameskool en win een t-shirt

WIN: 3x een Game t-shirt naar keuze!

Onlangs werden we benaderd door Spreadshirt voor een win actie. We hebben de mogelijkheden bekeken en willen graag een actie doen met jullie! Alle deelnemers van Gameskool 2015 die zich aangemeld hebben voor 1 oktober 2015 maken kans op het winnen van een Game t-shirt naar keuze.

Bij Spreadshirt kun je heel erg veel verschillende t-shirts maar ook andere producten zelf ontwerpen en per stuk bestellen. Leuk voor jezelf maar ook bijvoorbeeld voor een verjaardag, feestje of andere gelegenheid. Het is eigenlijk ook erg simpel: je kiest een product, daarbij upload je je eigen design of kiest uit de database die zij hebben (zoals de game shirts, link: ) en kiest vervolgens de maat: that’s it.

Om mee te doen, meld je aan voor 1 oktober as! Bv. via deze link

Nieuwe ontwikkelingen…..

We zijn druk bezig met het ontwikkelen van nieuwe dingen op gameskool. Hieronder alvast een klein voorproefje…

Hou onze site in de gaten voor meer nieuws!

Mobile gaming: compiling your game

Over het (snel) compileren van (mobile) games

Dit is een artikel in een serie artikelen over het maken van je eigen mobiele game (of app).

Ok, we waren er al achter dat je een behoorlijke hoeveelheid hardware nodig hebt om games te maken voor Android, Ipad, Windows8, enzovoort. . Vooral om je games te testen. Maar, in het proces van bouwen merkten we dat wellicht 1 machine het allerbelangrijkste is voor de gameprogrammeur: de machine waarop je programmeert. De eisen van Gamemaker studio zijn op zich niet heel hoog aan je machine , maar misschien is het toch wel slim om (door) te sparen voor een zo snel mogelijke PC om op te programmeren.

Compilen kost (veel) tijd

Stel je zit te werken aan je game en je wilt kijken of dat wat je bedacht en geprogrammeerd hebt ook echt werkt. Dan wil je je tussenproduct even ‘runnen’. Je drukt op de compileer button, al dan niet met de debugger erbij en dan….dan duurt het even. Want Gamemaker maakt er een file van, verwerkt al je plaatjes en sounds en code en geeft het dan door aan een andere compiler die er weer code van maakt voor Android, of Ios, of Windows, of OSX, of een van de vele andere platforms die ondersteund worden door Gamemaker Studio.

Alhoewel Gamemaker dit slim doet en alleen de nieuw gemaakte dingen erbij compileert, blijkt het een tijdrovende stap. Bij de mobiele game die wij aan het ontwikkelen zijn, loopt het snel op tot een minuut of meer. En dat is frustrerend, want je drukt wel 20 to 30 keer per dag op de ‘compileerknop’. Nog maar weer een kopje thee zetten dus….en nog eens…en nog eens. De flow gaat er wel een beetje uit zo.

testen van games op verschillende devices

Onze mobiele game in ontwikkeling.

Hoe snel is je machine?

Het frustrerende was dat we (dachten dat we) een hele snelle machine hadden. Ook al is die machine al weer zo’n twee jaar oud…hij was toen het snelste van het snelste: Een 28 Ghz, quad core I7 met 8 gb geheugen, snelle grafische kaart, enz. Toch dronken we liters thee op een dag, bij elke compilatie tijd voor een nieuw kopje…

Binnen windows kan je een scan maken van de snelheid van je machine (windows-prestatie-index) en dit liet onze scan ons zien:

processorscore:         7,6
geheugen (RAM):       7,6
grafisch:                    7,7
grafisch (games):       7,7
primaire harde schijf:  5,9

totaalscore: 5,9

De zwakste schakel bleek de harde schijf en die vertraagde het hele systeem. Het blijkt zo te zijn bij het compilen van games dat Gamemaker en de andere compileersoftware (Visual studio, Android, e.a.) veel moet schrijven van en naar de disk. Als je dan een trage harddisk hebt dan verlies je heel veel tijd. Tijd voor een ssd schijf!

We hebben een Samsung ssd 250 Gb geplaatst en de oude harddisk gewoon ernaast laten zitten). Op het internet zijn allemaal filmpjes te vinden over hoe je dat moet doen. Het kan zo gebeurd zijn, maar het kan ook zijn dat je even moet zoeken omdat er ergens een instelling niet helemaal goed staat, bijvoorbeeld bij de configuratie van je moederbord (het blijft natuurlijk windows).

Het resultaat: veel sneller!

We deden weer de windows-prestatie-index scan (we zouden natuurlijk een echte benchmark test moeten doen, maar wij vonden dit voldoende. Het gaat natuurlijk om hoe het uitpakt in de praktijk). Het resultaat:

processorscore:         7,6
geheugen (RAM):       7,6
grafisch:                    7,7
grafisch (games):       7,7
primaire harde schijf:  7,6

totaalscore: 7,6

De harde schijf (nu een ssd) is niet meer de zwakste schakel en op een index van 1 tot 8 is een score van 7,6 helemaal niet gek. Nu de praktijk: we merken een heerlijk snelle opstart van de machine en een druk op de compileerknop betekent niet meer tijd voor een kopje thee, maar een prachtig kort momentje om even je vingers te knakken. Wat een verschil!

Als je dus serieus met Gamemaker studio aan de slag wilt (of andere gamesoftware) dan is een pc met ssd echt wel aan te raden. Wat zijn nog andere dingen om op te letten als het gaat over compileersnelheid en het aanschaffen van een PC:

– 8-16 gb
– dual core or quad core
– mac versie in 2015?
– virusscanner

We merkten niet duidelijk verschillen tussen een 8 gb en een 16 gb machine, maar als je een nieuwe gaat kopen is het verschil maar een paar tientjes. Wel doen dus. Maar je oude machine van 8 naar 16 gb brengen heeft hiervoor niet heel veel zin.

Het verschil tussen een dual core en een quad core is wel een wereld van verschil. We testen gamemaker op een oudere generatie i7 quadcore en een nieuwste generatie i7 dual core. De quad core wint het met een straatlengte verschil. PC’s om mee te programmeren dus: quad-core (of hoger)!

Er komt een mac versie van de nieuwe gamemaker studio 2.x. Beloofd in 2015 (we zullen zien). Dat is erg welkom voor mac mensen, maar omdat de meeste mac’s geen quad core zijn, is het voor het maken van games toch beter om voor een PC te kiezen (vooralsnog). Of kies een van de (best dure) quad core mac’s zoals de powermac of een enkele duurdere imac. Let er op als je voor osx als platform gaat kiezen.

Tenslotte, sommige virusscanners controleren elke schrijfbeweging van en naar de harddisk. Dat kan ook nogal wat rekentijd kosten. Tijdens het compileren misschien beter je virusscanner uitzetten (en daarna weer aan: we aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor dit advies 😉

Lees hier meer over het programmeren van mobile games.

tot 25% korting in mei op gameskool cursussen!

Van 1 tot en met 10 mei krijg je 15 % korting op de extreme budget cursus gamedesign en zelf 25% korting op de gamedesign cursus met docent begeleiding.

Ga naar de signup om een account te maken en kies na bevestiging van je account via je email je cursus uit.

De code die je moet invoeren na het opnieuw inloggen is: meivakantie (allemaal kleine letters).

Gameskool screenshot
Gameskool screenshot

NB. de korting is niet geldig voor de gamescool lerarenopleiding

Wat kan je maken met Gamemaker Studio?

Gameskool is weer bereikbaar!

Hehe,

Wat is updaten en upgraden toch een gedoe. Gelukkig doet alles het weer. Je kan weer inloggen en meedoen op:

https://gameskool.nl/onlineschool/

Tot ziens in de gameskool!

We zijn even uit de lucht voor onderhoud

Gameskool is tijdelijk dicht voor onderhoud aan onze servers. Niet schrikken als het even niet werkt. We zijn weer zo snel mogelijk online.

IMG_20141023_144635

Edit: het duurde allemaal langer dan gepland, maar het einde komt in zicht. Kijk op dit blog voor het laatste update nieuws!