Gameartist

Dit is een artikel in een reeks over werken in de gameindustrie waarin de verschillende gameberoepen worden toegelicht.

Gameartist

De gameartists zijn de mensen die de games er goed uit laten zien. Of sterker nog ze zorgen voor de ‘immersion’, het gevoel dat je helemaal ondergedompeld wordt in je game, dat je er in verdwijnt. Gameartists hebben verschillende specialisaties, maar de belangrijkste zijn 2d of 3d. Daarbinnen heeft een  gameartists vaak een eigen specialiteit: de een kan heel goed cartoon achtige images maken, een ander is heel goed in het modellen van 3d gezichten met emoties en een derde is heel goed in het animeren van bewegingen.

2d art

Tools
De tools van een gameartist zijn Photoshop, Illustrator voor het maken van 2d werk en voor 3d: 3d studio Max, Maya, eventueel Cinema 4d en bij kleinere studio’s steeds vaker ook Blender3d, wat een gratis open source pakket is en voldoet voor het meeste 3d werk. Een enkeling werkt ook met de GIMP (open source) in plaats van Photoshop.

Werk
De gameartist is verantwoordelijk voor de ‘look en feel’ van games en produceert dus veel images. Bij kleinere gamestudio’s zal hij of zij ook de concept vormgeving van games mogen bedenken maar bij grotere studio’s zit hij of zij soms de hele dag –vrij monotoon- images te produceren: 100 soorten huisjes voor een fantasy game, skins voor de 3d objecten, 100 NPC’s (non playable characters), enzovoort. Het is niet alleen van belang dat je talent hebt voor het maken van mooie vormgeving, maar ook dat je productief bent (dat je snel werkt). Er is veel concurrentie dus het is vrij lastig om werk te vinden.

Schetsen van spaceships

Portfolio en opleiding
Het belangrijkste middel dat je hebt om als gameartist er tussen te komen is je portfolio. Laat zien wat je (de afgelopen jaren) allemaal gemaakt hebt. Probeer of je (met anderen) al games kunt maken om zo ervaring te krijgen met grafisch design. Kijk bijvoorbeeld of je kunt meedoen met een open source gameproject, waarin velen over de hele wereld aan een game bouwen. Maak allerlei animaties en probeer een aantal stijlen je eigen te maken (pixelart, vectorart, realistisch, cartoon, minimalistisch, enzovoort).

Opleidingen

Diverse grafische colleges op MBO niveau
Kunstacademies
HKU Gameart

Cursussen

Diverse teken- en schildercursussen (bv. modeltekenen, animatietechnieken), fotografiecursus, cursus photoshop, illustrator, Max 3d

Klik hier voor de andere rollen bij gameproductie

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *