Perspectieven van werk in de gameindustrie

In deze tijden van crisis vraag je je misschien af hoe de kansen zijn op werk in de gamesindustrie. Nou, er is goed nieuws, tenminste dat zeggen de onderzoekers-voorspellers van PriceWaterhouseCoopers. Een paar cijfers:

  • De wereldwijde uitgaven aan games groeien met ruim 7 procent per jaar
  • in 2013 zal er meer uitgegeven worden aan mobile gaming dan aan PC en Console games en die markt zal zo’n 36% groter zijn in 2016
  • Nu zijn de VS en Japan de grootste gamemarkten, maar binnenkort zal China op plaats 2 staan.

Games bouwen kan iedereen

Volgens NuZakelijk speelt Nederland een prominente rol in de gameindustrie en zijn er in Nederland meer dan 160 gamebedrijven. Deze gamebedrijven variëren van kleine (zolderkamer) startups tot een paar grotere die voor de high end console markt ontwikkelen.

Feit is dat door de komst van internet het zelf ontwikkelen van een game en tot een succes brengen mogelijk is geworden voor velen. Waar je vroeger nog vast zat aan een keten van game-uitgevers en oligopoliën van (een paar) bouwers van Consoles (Nintendo, Sony, Sega) kan iedereen nu relatief makkelijk zijn game verspreiden via websites, itunes en android stores en andere meer ‘democratische’ platformen. Het miljarden succes van Angry Birds is natuurlijk een droomvoorbeeld van zo maar een paar jongens die begonnen en binnenliepen.

Een ander aspect wat het zelf bouwen van games (en daarna verkopen) makkelijker heeft gemaakt is de ontwikkeling van platformen als Gamemaker (waar we in gameskool mee werken), Unity, XNA en dergelijke tools. De ontwikkeltijd van een nieuwe game is een stuk lager door het gebruik van deze hulpmiddelen.

Wil je ook in de gamewereld gaan werken, dan zul je wat tijd moeten investeren in het leren van de technieken (en nadenken welke rol het beste bij je zou passen) en dan ….gewoon beginnen!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *