Dit fragment is een onderdeel uit de reeks van artikelen over de rollen in de gameindustrie.
Game audio engineer
Hoewel niet zichtbaar, is goed geluid misschien nog wel belangrijker voor het ‘gevoel’ dat mensen bij een game hebben dan de graphics. Geluid bepaalt de sfeer meer dan het visuele. Het maken van gamegeluidjes en gamemuziek is een specialistische baan waarbij een aantal technieken een rol spelen waaronder:
– het opnemen van geluiden
– het maken van geluidseffecten (met synthesisers, software, vaak met opgenomen geluiden als basis
– het componeren van muziek
– produceren van geluiden met midisoftware, synthesisers, samples (digitaal)
– het opnemen van muziek met bands, orkesten (analoog)
kortom de audio engineer is nogal allround. Hij of zij is vaak engineer, hij knutselt digitaal aan geluidsbestanden) en muzikant (hij componeert en speelt zijn eigen muziek met een midi-keyboard.
In onderstaande video, ooit gemaakt voor het televisieprogramma Klokhuis zie je hoe zo’n game-audio-engineer werkt.
Wat heb je zoal nodig als je gamesounds wilt produceren?
– midiapparatuur (voor het componeren van muziek, om als het ware je ‘eigen digitale orkest’ in huis te hebben)
– keyboard (midi)
– stille ruimte
– goede microfoon(s)
– opname software (vaak gecombineerd met midi software): Logic Pro, Cubase, Protools
Bax-shop.nl | Online winkel voor bovenstaande spullen
Opleidingen om game-audio-man/vrouw te worden:
– conservatorium (meer de muzikale ontwikkeling)
– audio-techniek (meer de technische kant)
Verder zijn er diverse cursussen op allerlei niveau’s voor: componeren, piano spelen (of een ander instrument), audio-midi software.
Perspectieven voor werk:
Net zoals voor ‘gewone’ muzikanten is het voor ‘game-muzikanten’ lastig om je brood te verdienen, tenzij je heel beroemd wordt en veelgevraagd. Maar als je niet bij die 0,1 % beroemde gamesound engineers hoort, zul je waarschijnlijk naast dat werk ook nog andere dingen moeten doen.
Terug naar het overzicht van banen in de gameindustrie.