Hall of Shame

We zijn erg blij met de in de hall of fame genoemde positieve feedback. We proberen goed contact te houden met de cursisten en als er iets niet in orde is om dan te verbeteren. Begin januari 2013 hadden we helaas een minder blije cursist.  Deze cursist stuurde ons een email waarin hij zijn geld terug vroeg. We hebben hem toen teruggemaild en hem een aanbod gedaan. We hebben daarna helaas niets meer van hem gehoord. Hij postte wel zijn klachten op zijn weblog.

Het spijt ons enorm dat een cursist zoveel klachten heeft over gameskool. Op een aantal van zijn klachten willen we hieronder reageren:

De ontwikkeling van Gameskool heeft meer dan een jaar werk gekost en is gemaakt door een groep van meer dan 5 gamedesigners, gameartists, programmeurs en anderen. Voor Gameskool zijn meer dan 7 verschillende games  en minigames ontwikkeld, met alle code, gameart, sounds, etc erbij. De games en lessen zijn beschikbaar gemaakt voor Gamemaker 7, 8 en Gamemaker Studio zodat zowel mensen met een Mac, oudere PC of nieuwe PC kunnen meedoen.

Al dit lesmateriaal is door ons zelf geproduceerd en is niet elders te vinden op youtube of andere plekken op het internet. Wel is het zo dat wij sommige lessen illustreren met een verwijzing/embed naar youtube of ander videomateriaal (zoals inderdaad een goed interview met een gamesound designer in het programma Klokhuis of bijvoorbeeld video opnamen van oude games in de les over gamegeschiedenis). Ook verwijzen we aan het einde van elke les naar ander goed extern materiaal (boeken, tutorials).  Dit materiaal hoef je helemaal niet te gebruiken, maar het is handig voor de enthousiaste student(e).

Het is verder niet zo dat wij games maar “half afmaken” in de cursus. In de eerste les bouwen we een klassieke game van Nintendo na. Deze game bestaat uit twee ‘screens’ en om te beginnen leer je alleen hoe je 1 screen daarvan maakt. Om beide screens te kunnen maken heb je namelijk variabelen nodig en dat leggen we pas later uit in de cursus. Het kan niet allemaal gelijk in de eerste les.

Natuurlijk is het zo dat je gamedesign ook prima uit boeken kunt leren. Er zijn veel goede gamedesign boeken beschikbaar.

We hopen dat het voor alle aspirant deelnemers duidelijk is dat je niet mag verwachten dat je volleerd gamedesigner, gameprogrammeur, gamesound composer, 2d en 3d gameartist en gametester kunt worden in een enkele cursus van een paar maanden.  Bij Gameskool zorgen we ervoor (als je alle oefeningen daadwerkelijk doet) dat je in ieder geval in staat bent om zelf een gameconcept te ontwikkelen en je eigen game te bouwen en testen. Verder leren we je de basis van 3d, gamesounds, animaties en heb je een goede overview van alle technieken en tools die er nodig zijn voor gamedevelopment.

We zijn we nog steeds van mening dat Gameskool een van de meest uitgebreide online cursussen is voor (beginnende) gamedesigners. We nodigen toekomstige deelnemers vooral het lesmateriaal van Gameskool  te vergelijken met het materiaal van onze concurrenten zoals bijvoorbeeld de LOI, NHA of Laudius. We zijn de enige organisatie die de inhoudsopgave van de cursus online heeft gezet. Mocht er desalniettemin onduidelijkheid zijn of mocht je vragen hebben, neem vooral contact met ons op.

Zie hier onze hall of fame.

 

3 reacties op “Hall of Shame

  1. Beste Roger,

    Klopt, ik zie de link ook niet meer. Je kan zijn kritiek op gameskool.nl helaas niet meer lezen. Nou ja er was dus iemand minder tevreden. Gelukkig zijn de meeste wel tevreden. Ik heb nog eens de laatste feedback die we krijgen van cursisten hieronder gezet:

    Vraag: Wat vond je van de lessen?

    – Goed, leuke les! Niks op aan te merken.
    – Boeiend, vooral het idee over ‘Hoe je een game verzint’, niet in termen denken als: een maffia apen game, maar in termen als een spel waarin een soort dier schiet.
    – Tot nu toe vind ik de lessen goed in elkaar gezet, niet te moeilijk, goed opgebouwd.
    – Deze eerste paar lessen waren wel leuk met game maker werken
    Het enigste wat mij stoort is als ik de knop verder gaan indruk en krijg een download file ik niet meer verder kan gaan ik moet dat terug naar de hoofdstukken en opzoeken waar ik gebleven was ..ook als ik op cijfer lijst druk is het niet helemaal duidelijk welke toetsen ik waar moet doen het is allemaal een beetje chaos
    – Ik vond de lessen erg interessant en leuk. Je leert al snel praktisch met game maker omgaan.
    – Ik vond alle lessen goed te doen. Niet te moeilijk, maar ook niet te makkelijk, eigenlijk goed op niveau. Ik vond de les van Chris Crawford wel een erg lange zit.
    – Ik vind het erg interessant. Ik ben nu ook meer te weten gekomen over hoe games eigenlijk werden gemaakt. En eigenlijk spelen we allemaal het zelfde spel maar dan in nieuw jasje en andere spelmechanics
    – Zeer goed!
    Uitstekend werk, goed gedaan.
    Persoonlijk dacht ik dat het niet zo breed op alles zou ingaan, en dat het soms een beetje moeilijk zou zijn. maar al bij al. Uitstekend!
    – De lessen zijn tot nu toe eenvoudig maar leerzaam.
    – Tot nog toe vond ik de lessen erg interessant en gemakkelijk te volgen.
    – Ik vond het goed en modern, het enige kritiek wat ik kan verzinnen is redundant wall of text’s. Iedereen die met games zijn opgegroeit weten wat game genre’s zijn, dat lijkt mij tenminste.
    – tot nu toe vind ik de lessen best leuk.
    – Lesmateriaal:
    Informatief en duidelijk. Veel nieuwe inzichten over wat een spel nu eigenlijk tot een goed spel maakt. Veel bronnen van informatie en ook veel suggesties voor boeken e.d. Ideaal!

    Toetsen:
    Sommige vragen zijn niet geheel duidelijk. Meer in de zin dat deze op meerdere manieren kunnen worden opgevat. Ook kwam ik in de laatste toets een vraag tegen waarin bij de antwoorden gesproken werd over “pech” (om een winnende speler af te remmen). Ik ging er vanuit dat dit een fout antwoord was, aangezien “pech” als een spelbreker wordt gezien (een goede game biedt controle, toch? ;-)). Dit bleek dus niet het geval te zijn. Dat was een beetje verwarrend…
    – Erg leuk. Fijn is dat theorie en praktijk worden afgewisseld. Ook de toelichting bij het vullen van de database is fijn: zo weet je waarmee je bezig bent (geen “kunstje” leren). Ook is het prettig op elk moment een les te kunnen stoppen en daarna weer verder gaan.
    – Ik vind het wel interressant, maar wel veel theorie tot nu toe. Ik heb wel zin om in programma’s zoals UDK te werken.
    – Ze zijn heel erg leuk en leerzaam, zelfs voor iemand die veel ervaring heeft met Gamemaker zoals ik
    – Erg informatief en goede opbouw door variatie tussen leesmateriaal, filmpjes, oefeningen en toetsen. Ik mis wel een directere vorm van vragen stellen, naast de mogelijkheid via de fora.
    – De lessen waren goed. Uiteraard waren sommige lessen leuker dan andere, maar dat hoort erbij.
    – ik vindt de lessen interessant en jullie leggen alles goed uit. in de filmpjes over gamemaker snap ik alles
    – duidelijk, wel redelijk makkelijk
    – Zeer leerzaam, ik ben heel anders naar games gaan kijken
    – duidelijk, af en toe lange video’s, tot nu toe allemaal wel uitdagend, niet te moeilijk
    – Tot nu toe goed. Wat mij betreft een goede opzet, en de (historische) context maakt dat je goed kan begrijpen waarom iets op een bepaalde manier wordt aangevlogen.
    – Zeer informatief en goed te doen!
    – Ik vind het top dat de lessen gevarieerd zijn met algemene informatie over games, dus niet zich helemaal vast pint aan GameMaker. Wat ik jammer vind, maar wel begrijpelijk, is dat de GameMaker lessen tot nu toe alleen ingaan op de drag-and-drop acties. Al met de eerste game loop ik tegen beperkingen aan. Ik ben meer iemand van het code werk, in het verleden heb ik wat programmeerwerk gedaan met o.a. turbo pascal en VB 6.0
    – goed en leuk, al heb ik zelf wat last met begrijpen.
    ik zou meer begrijpen als er filmpjes waren ”hoe” je bepaalden dingen doet maar ik kom er nu nog wel uit
    – Goed, maar een beetje te veel van het zelfde.
    – leuk, de lessen over scripting vond ik minder interressant omdat ik het zelf erg lastig vind om mee te werken.
    – De lessen waren vrij gemakkelijk ik weet niet of dit aan mij ligt of nou gewoon zo is
    alleen het programmeren van GML is een uitdagen maar wel leuk om te leren
    – Ik vind de lessen erg leuk en leerzaam.
    – Ik vind het super! Soms moet ik dingen een keer terug lezen om zeker te weten dat ik het goed begrijp, maar dat ligt meer aan mij dan aan de les denk ik. Ik heb het idee dat het in het onderdeel over programmeren ineens een stuk sneller gaat. Maar misschien komt dat omdat ik daar nog helemaal geen kaas van gegeten had.
    – Alles was heel optimaal, begeleidend. Zowel de lessen als bijgevoegde “bestanden om te bewaren zijn top” , als je niet weet hoe het moet zal het toch ook een beetje aan jezelf liggen!
    – Ze zijn wel interessant alleen het is echt puur basics nog.
    – De lessen zijn interactief en erg leerzaam. Ontzettend leuk om te doen. Ga zo door!
    – Ik vind de lessen goed, maar als je bijvoorbeeld met GML werkt vind ik het handiger als er per regel wordt uitgelegd wat er mee bedoelt wordt voor als je dat nog niet weet. In plaats van op het einde uitleggen wat het in het geheel doet.
    – Duidelijk, overzichtelijk en lekker te volgen.
    – Ik heb erg veel plezier in het volgen van de lessen. Het bepalen van je eigen studietempo is heel handig. Zo kun je tussendoor met je (beperkte) kennis nog wat knutselen aan een eigen game.
    – ik vind het leuk en fijn les material.
    ook is het makkelijk om te volgen tijdens de video lessen.
    – Prima lessen, goed te volgen en uitdagend genoeg 😉

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *