Mobile gaming: compiling your game

Over het (snel) compileren van (mobile) games

Dit is een artikel in een serie artikelen over het maken van je eigen mobiele game (of app).

Ok, we waren er al achter dat je een behoorlijke hoeveelheid hardware nodig hebt om games te maken voor Android, Ipad, Windows8, enzovoort. . Vooral om je games te testen. Maar, in het proces van bouwen merkten we dat wellicht 1 machine het allerbelangrijkste is voor de gameprogrammeur: de machine waarop je programmeert. De eisen van Gamemaker studio zijn op zich niet heel hoog aan je machine , maar misschien is het toch wel slim om (door) te sparen voor een zo snel mogelijke PC om op te programmeren.

Compilen kost (veel) tijd

Stel je zit te werken aan je game en je wilt kijken of dat wat je bedacht en geprogrammeerd hebt ook echt werkt. Dan wil je je tussenproduct even ‘runnen’. Je drukt op de compileer button, al dan niet met de debugger erbij en dan….dan duurt het even. Want Gamemaker maakt er een file van, verwerkt al je plaatjes en sounds en code en geeft het dan door aan een andere compiler die er weer code van maakt voor Android, of Ios, of Windows, of OSX, of een van de vele andere platforms die ondersteund worden door Gamemaker Studio.

Alhoewel Gamemaker dit slim doet en alleen de nieuw gemaakte dingen erbij compileert, blijkt het een tijdrovende stap. Bij de mobiele game die wij aan het ontwikkelen zijn, loopt het snel op tot een minuut of meer. En dat is frustrerend, want je drukt wel 20 to 30 keer per dag op d
e ‘compileerknop’. Nog maar weer een kopje thee zetten dus….en nog eens…en nog eens. De flow gaat er wel een beetje uit zo.
ExtremeBudget

 

 
Onze mobiele game in ontwikkeling.

Hoe snel is je machine?

Het frustrerende was dat we (dachten dat we) een hele snelle machine hadden. Ook al is die machine al weer zo’n twee jaar oud…hij was toen het snelste van het snelste: Een 28 Ghz, quad core I7 met 8 gb geheugen, snelle grafische kaart, enz. Toch dronken we liters thee op een dag, bij elke compilatie tijd voor een nieuw kopje…

Binnen windows kan je een scan maken van de snelheid van je machine (windows-prestatie-index) en dit liet onze scan ons zien:

processorscore:         7,6
geheugen (RAM):       7,6
grafisch:                    7,7
grafisch (games):       7,7
primaire harde schijf:  5,9

totaalscore: 5,9

De zwakste schakel bleek de harde schijf en die vertraagde het hele systeem. Het blijkt zo te zijn bij het compilen van games dat Gamemaker en de andere compileersoftware (Visual studio, Android, e.a.) veel moet schrijven van en naar de disk. Als je dan een trage harddisk hebt dan verlies je heel veel tijd. Tijd voor een ssd schijf!

We hebben een Samsung ssd 250 Gb geplaatst en de oude harddisk gewoon ernaast laten zitten). Op het internet zijn allemaal filmpjes te vinden over hoe je dat moet doen. Het kan zo gebeurd zijn, maar het kan ook zijn dat je even moet zoeken omdat er ergens een instelling niet helemaal goed staat, bijvoorbeeld bij de configuratie van je moederbord (het blijft natuurlijk windows).

Het resultaat: veel sneller!

We deden weer de windows-prestatie-index scan (we zouden natuurlijk een echte benchmark test moeten doen, maar wij vonden dit voldoende. Het gaat natuurlijk om hoe het uitpakt in de praktijk). Het resultaat:

processorscore:         7,6
geheugen (RAM):       7,6
grafisch:                    7,7
grafisch (games):       7,7
primaire harde schijf:  7,6

totaalscore: 7,6

De harde schijf (nu een ssd) is niet meer de zwakste schakel en op een index van 1 tot 8 is een score van 7,6 helemaal niet gek. Nu de praktijk: we merken een heerlijk snelle opstart van de machine en een druk op de compileerknop betekent niet meer tijd voor een kopje thee, maar een prachtig kort momentje om even je vingers te knakken. Wat een verschil!

Als je dus serieus met Gamemaker studio aan de slag wilt (of andere gamesoftware) dan is een pc met ssd echt wel aan te raden. Wat zijn nog andere dingen om op te letten als het gaat over compileersnelheid en het aanschaffen van een PC:

– 8-16 gb
– dual core or quad core
– mac versie in 2015?
– virusscanner

We merkten niet duidelijk verschillen tussen een 8 gb en een 16 gb machine, maar als je een nieuwe gaat kopen is het verschil maar een paar tientjes. Wel doen dus. Maar je oude machine van 8 naar 16 gb brengen heeft hiervoor niet heel veel zin.

Het verschil tussen een dual core en een quad core is wel een wereld van verschil. We testen gamemaker op een oudere generatie i7 quadcore en een nieuwste generatie i7 dual core. De quad core wint het met een straatlengte verschil. PC’s om mee te programmeren dus: quad-core (of hoger)!

Er komt een mac versie van de nieuwe gamemaker studio 2.x. Beloofd in 2015 (we zullen zien). Dat is erg welkom voor mac mensen, maar omdat de meeste mac’s geen quad core zijn, is het voor het maken van games toch beter om voor een PC te kiezen (vooralsnog). Of kies een van de (best dure) quad core mac’s zoals de powermac of een enkele duurdere imac. Let er op als je voor osx als platform gaat kiezen.

Tenslotte, sommige virusscanners controleren elke schrijfbeweging van en naar de harddisk. Dat kan ook nogal wat rekentijd kosten. Tijdens het compileren misschien beter je virusscanner uitzetten (en daarna weer aan: we aanvaarden geen enkele verantwoordelijkheid voor dit advies 😉

Lees hier meer over het programmeren van mobile games.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.