Actie: Gratis Gamedesign cursus bij veel andere opleidingen

Om games te maken moet je een hoop verschillende disciplines beheersen: game art, game programmeren. Maar de kern van een goede game is het spel idee. Dus als je games wilt leren programmeren of als je sprites wilt animeren dan zou je ook moeten leren hoe je een interessante gameplay ontwikkelt. Daarom hebben we nu een actie:

Gratis cursus gamedesign (Extreme Budget) t.w.v. 40,- euro bij aankoop van een van de volgende cursussen:

  • 2d gameart
  • BASIC (volledig of Extreme Budget)
  • Gamemaker Studio 2 (volledig of Extreme Budget)
ontwerp van een game prototype
ontwerp van een game prototype

De combinatie is zowel gratis bij de volledige cursussen als bij de veel voordeligere extreme budget variant van de BASIC en Gamemaker Studio2. Zo kan je met deze actie heel voordelig zowel de technieken leren om een game te maken als leren hoe je je concept voor een game goed ontwikkelt. In de cursus gamedesign werk je met prototypes, soms van pen en papier of andere materialen. Je leert eerst een spel te bedenken en te testen voordat je met aan de slag gaat met een computer. En als je de game vervolgens gaat maken in een game engine hoe je de game in stappen ontwikkelt tot een volwaardige game met interessante gameplay

Lees hier meer over de inhoud van de gamedesign cursus.

Als je meedoet met een van bovenstaande cursussen wordt je automatisch ingeschreven in de gamedesign (extreme budget) cursus

Ga naar www.gameskool.org om je aan te melden voor een van bovenstaande cursussen.

Sint en Piet Korting…en Santa natuurlijk ook!

KERSTEDIT:

De kerstman wil ook meedoen dus geldt de korting weer….: tot 26 december 30% korting op onze cursussen. Lees verder hieronder wat Sint en Piet bedacht hebben en wat Santa dus ook aanbiedt:

De sint is weer in het land, dus als je een leuk cadeau zoekt: 30% korting op de Gameskool cursussen. De korting is geldig voor alle opleidingen met uitzondering van de lerarenopleiding en de Scrum cursus:

Gebruik de code: dec17
Geldig tot 6 december  26 december, dus wees niet te laat!

Sinterklaas: 30% korting op onze cursussen

 

Nieuwe cursus: Gaming in het onderwijs

Speciaal voor leraren en andere mensen die met jongeren werken is er door Gameskool een cursus ontwikkeld om gaming toe te passen in de klas. Deze cursus gaat verder dan alleen ‘gamification’, de deelnemers leren er zelf ook programmeren en hoe dat te gebruiken bij jongeren (van primair onderwijs tot en met universitair niveau). Het is een aanvulling op het vakgebied dat de docent al beheerst, want (educatieve) games en programmeren is bijna met elk vak te combineren. De nieuwe opleiding gaat deze week van start, maar iedereen kan ook nog later inhaken.

Voor docenten die de diepte in willen gaan en de mogelijkheden van games in het onderwijs willen leren is er nu de Gameskool opleiding: Gaming in het onderwijs. Deze opleiding die grotendeels online staat en elk moment gestart kan worden leert de deelnemers (docenten, jongerenwerkers) hoe je zelf een (serious) game maakt, hoe je games programmeert en leert ze de andere technieken nodig voor het produceren van een game (animatie, sound, concept). Na het doorlopen van de Gameskool opleiding kunnen docenten zelf hun leerlingen begeleiden bij het maken van een game en zo programmeerles geven, of ze kunnen zelf een serious game ontwikkelen voor hun eigen vakgebied. Ook zaken als het beoordelen van de games van leerlingen en het verkennen van de gamecultuur komen aan bod. De nieuwe opleiding is een vervolg en uitbreiding op het oude Gamescool programma waarin al meer dan 100 docenten zijn opgeleid om gaming toe te passen.

De kracht van gaming in het onderwijs is dat games een enorm motiverend middel zijn. Sommige leerlingen snappen dingen veel sneller of beter als ze het in spelvorm leren. Anderzijds is het maken van games zelf ook een motiverende manier om een toch wel een vrij droge stof als het programmeren van computers onder de knie te krijgen. We hebben verschillende voorbeelden van jongeren die over de streep werden getrokken omdat hun lesstof in een gamevorm werd aangeboden. Ook is gamemateriaal voor sommige doelgroepen leerlingen met speciale benodigdheden soms erg geschikt. Bijvoorbeeld voor jongeren met autisme problematiek of concentratiestoornissen.

toepassen van gaming in onderwijs
game les in de klas

De Gameskool lerarenopleiding past ook goed binnen de doelstelling van meer techniekonderwijs en nieuwe ontwikkelingen als computational thinking. Maar games passen ook heel goed in het reguliere onderwijs binnen de bestaande vakken. Uiteraard bij wiskunde en andere beta vakken, maar ook leraren geschiedenis, aardrijskunde, talen en  BEVO doen hun voordeel op van kennis van de mogelijkheden van gaming en leren.

Wanneer een docent start met Gameskool heeft hij twee jaar de tijd om de oefeningen te doen, maar in de regel kan het materiaal in drie tot zes maanden doorgewerkt worden. Het werkt staat grotendeels online, maar er zijn ook een aantal bijeenkomsten in het jaar georganiseerd, waarin we in workshopvorm op een aspect van gamedesign inzoomen. Bijvoorbeeld het maken van 3d games, het gebruiken van “storytelling” in games of een bepaalde programmeertechniek.

Docenten die uitsluitend willen bijscholen op het vlak van programmeerkennis kunnen ook overwegen alleen de Programmeren in BASIC cursus te volgen.

Voor meer informatie over de Gameskool lerarenopleiding: https://gameskool.nl/gaming-in-het-onderwijs/ of bel: 084-8365811

 

Tekst = Moeilijk

Is programmeren moeilijk? Misschien, het hangt er vanaf wie je het vraagt. Alles is makkelijk, als je het kan. En wat je niet kan is moeilijk, toch?

Source: “Please Don’t Learn to Code” TechCrunch

Veel mensen denken dat programmeren iets is voor nerds: mensen met een bril en pukkels die goed zijn in wiskunde. Toch is het tegendeel waar, en veel mensen die niks van techniek moeten hebben zijn bezig met ‘programmeren’. Als een succesvolle kok een kookboek schrijft, programmeert hij.

Programmeren is niets anders dan instructies geven. Elke baas weet dus eigenlijk wat programmeren is. Maar, mensen luisteren vaak slechter dan computers. En juist daarom is het makkelijker met mensen te praten, ook al doen ze niet altijd wat je zegt. Vaak heb je aan een half woord genoeg. Bij computers is dat anders, dan moet je ineens alles uitspellen, alsof je tegen de domste dommerik praat. En juist dat maakt het moeilijk.

Dan komt ineens het vervelende aspect van programmeren naar voren: haakjes, punt komma’s, accolades, noem maar op. En alles moet perfect zijn. Mensen vinden dit moeilijk, en ze geven als snel op als ze merken dat Call of Duty niet in 5 minuten te maken is. (Gameskool cursisten natuurlijk niet, die geven nooit op!)

Recent hebben een aantal slimme mensen bekeken waarom het moeilijk is om kinderen te leren programmeren. Ligt dat dan aan die haakjes en accolades? Nee, helemaal niet. Het is nog veel erger: de kinderen geven al op als ze tekst zien! Gewoon, woorden. Maar het goede nieuws is dat wanneer je dat uitstelt, en ze alleen met plaatjes laat werken (net als in Gamemaker ahem) dat het dan wel lukt! En dat ze daarna wel goed kunnen doorleren met programmeren in tekst, en dus ook het ‘echte’ programmeren.

Wat is Scrum en waarom is dat relevant voor gamebouwers?

In de ‘harde’ IT wereld (zeg maar waar grote software wordt geschreven voor banksystemen of de ontwikkeling van grote applicaties) is Scrum al sinds de jaren 90 het buzzing woord. Maar wat is Scrum? En kan je dat ook gebruiken bij het maken van gamesoftware? Want het bouwen van games is toch voor een groot deel het programmeren van software. Kunnen we dan iets leren van andere (algemene) softwareontwikkelaars?

Scrum is een manier van samenwerken

Allereerst, het gaat over projecten en over samenwerken. Scrum is een (relatief) nieuwe manier van je project uitvoeren. Hoe vroeger software gemaakt werd (en nog steeds wel bij veel organisaties) is dat het product van te voren werd gespecificeerd, ontworpen en dan in stappen (fases) werd gebouwd, getest en opgeleverd. Dit wordt ook wel de waterval benadering genoemd.

De waterval benadering van software ontwikkeling
De waterval benadering van software ontwikkeling

Alhoewel het op papier een slimme manier van projectmanagement lijkt, heeft de waterval benadering wel een paar grote problemen, bijvoorbeeld:

  • Software verandert steeds
  • Er wordt pas laat in het bouwproces getest, waardoor fouten pas laat opgemerkt worden
  • Er worden allemaal dingen bedacht door softwareontwerpers die de gebruikers helemaal niet wilden of nodig hadden
  • Er ontstaan snel communicatieproblemen tussen de opdrachtgevers, ontwerpers, bouwers en/of testers
  • De planningen van wanneer de software klaar is, lopen steeds enorm uit (en ook de kosten).

De oplossing van Scrum

Hoe hebben ze nu verbeterd met een Scrum projectaanpak (ook wel “agile” genoemd)? In een Scrum team gaan ze niet uitgebreid een projectplan maken en een dik ontwerp van de software die gemaakt gaat worden. Ze vinden dat maar een hoop bureaucratische rompslomp die toch niet helpt bij het project. Immers tijdens het bouwen blijkt toch steeds  dat het weer nét even anders moet. En als het plannen toch niet lukt, waarom dan niet gewoon beginnen met bouwen (programmeren)?

Het Scrum principe is in de kern eigenlijk heel simpel: je maakt een (grove) lijst van wat er moet gebeuren. Je kiest een beperkt aantal onderdelen van die lijst die je als eerste gaat doen in een korte periode van 1-4 weken en na die periode (dit noemen ze een “sprint” in Scrum) kijk je weer wat dan het belangrijkste is om te doen.

Zo hou je de flow in je werk, je kan veel makkelijker je project aanpassen en bijsturen en je merkt veel sneller dat er fouten zitten in je software (immers na elke sprint is er een moment van evaluatie en wordt er uitgebreid tussendoor getest)

Wat gebeurt er in een Sprint (ook wel timebox)?
Wat gebeurt er in een Sprint (ook wel timebox)?

Er zijn nog wel wat meer details aan de Scrum methode die relevant zijn en waar je op moet letten, maar in de essentie komt het hier op neer: maak een grove ‘todo’ lijst en neem elke sprint (periode, timebox) een deel van die lijst, bouw dat, test dat en lever dat op. En besluit dan – met het voortschrijdend inzicht- wat het volgende belangrijke onderdeel van je todo lijst is om te maken. En oh ja, je ‘todo’ lijst (in scrum termen heet dat een “product backlog”) mag veranderen. Dingen die eerst belangrijk leken, kunnen zakken op de lijst of nieuwe elementen kunnen worden toegevoegd, zoals nieuwe ideeën.

En gameprojecten dan?

En hoe zit dat dan met het maken van een videogame? Heeft Scrum dan ook voordelen?
Allereerst: Scrum is een teambenadering, dus als je als indy developer in je eentje werkt of met zijn tweeën dan heeft Scrum niet zoveel nut, maar als je team groter wordt (vanaf een man of 6) dan zal je meer coördinatie en structuur in je samenwerking nodig hebben.  Dit geldt niet alleen voor professionele gameprojecten, ook als je een game hobbymatig met een groep vrienden maakt heb je coördinatie nodig. Wat moet er eerst gebeuren?, wat is de taakverdeling (programmeren, testen met gamers, art design, sound design, gamedesign, enzovoort)? Scrum kan dan helpen.

Waarom is Scrum dan juist zo relevant voor gamedev en ook hier te prefereren boven de waterval methode? Het grote probleem met de watervalmethode is dat je vooraf je hele gameontwerp moet bedenken. En het blijkt gewoon dat – hoe goed je game idee ook lijkt – dat je je gameontwerp altijd zult moeten bijstellen. Vaak blijkt dat bij het testen met gamers. Elementen waarvan jij als gamedesigner dacht dat het interessant was, blijken niet te werken omdat gamers onverwacht het spel anders spelen. Levels van je game blijken te moeilijk of juist saai en de AI blijkt heel anders uit te pakken. Cursisten van onze gamedesign cursus leren dat. Een van de bestverkochte games ooit: The sims moest maar liefst 11 x herontworpen worden voordat hij goed genoeg was om te verkopen. Als Will Wright dit al had, dan is de kans groot dat dat ook geldt voor jouw gameproject.

Scrum biedt juist die flexibiliteit om je gameidee en gameontwerp –tijdens het bouwen al– aan te passen en te verbeteren. Je voorkomt dus dat je maanden aan een gameontwerp bouwt dat net niet leuk blijkt te zijn. Je merkt het veel eerder en kan dan al bijstellen.

Scrum training

Scrum is dus een prachtig manier om met middelgrote groepen je game te gaan ontwerpen en bouwen in stappen (sprints). Wil je weten hoe scrum precies voor jouw team kan werken? Of wil je misschien Scrum Master worden, zodat je dat later kunt gebruiken in professionele gameprojecten? Doe dan mee met een van onze trainingen Scrum. Deze worden gegeven in samenwerking met het bureau www.projectmanagement-training.nl dat gespecialiseerd is in hoe je een project moet aanpakken. De Scrum training is in tegenstelling tot de meeste van onze cursussen niet online, maar is ‘live’ met een docent en een groep deelnemers. De training duurt een dag en wordt een paar keer per jaar gegeven op verschillende plaatsen in Nederland en België. Wil je meedoen? Kijk dan hier voor meer informatie.

Scrummen van een gamedev team
Scrum in actie bij een gamedev team

Lees ook: Wat is Scrummen?

A.I. leert games maken

Ja die titel heb je goed gelezen: onderzoekers hebben het voor elkaar gekregen om een kunstmatig intelligent programma (AI – artificial intelligence) te maken dat games kan programmeren.

Moeten we dan allemaal maar stoppen met Gameskool? Het heeft geen zin meer? De computer kan nu alles? Nee, dat zeker niet. Ga door met Gameskool, want deze computer kreeg van alle kanten hulp.

Het betreffende programma, gepresenteerd op de International Joint Conference on Artificial Intelligence, Aug. 19-25, in Melbourne, Australia, kreeg van de onderzoekers een bijna klaar framework van Super Mario Bros.

marioclone

Het moest alleen nog de bewegingen van de sprites animeren, zodat het er uit zag als een echt spel. Dat lukte, maar het was nog geen werkend spel. In feite was de output een lijst met regels waar het spel aan voldeed. Daarna moesten de onderzoekers zelf nog deze regels inbouwen in een game engine (eh.. programmeren dus?).

We zijn dus nog niet werkloos, en eigenlijk is dit een goede zaak. Veel  spellen hebben behoorlijk ingewikkelde regels. Heb je wel eens de regels van schaken, backgammon of blackjack wel eens gezien? Op het eerste gezicht lijkt het makkelijk, maar als je gaat programmeren zie je pas hoe veel regels er zijn en hoe moeilijk dat te vertalen is in een programma.

Dus: gewoon doorleren en we zijn gelukkig nog steeds slimmer dan de computer.

Nieuwe extreme budget cursussen

Wie voordelig wil leren programmeren kan bij ons twee nieuwe opleidingen volgen:

  1. Basic voor beginners – extreme budget voor 49 euro
  2. Gamemaker studio 2 – extreme budget voor 75 euro

Deze online cursussen zijn inhoudelijk gelijk aan de volledige cursussen, behalve dan dat begeleiding door een docent ontbreekt. Als je vragen hebt, dan stel je die op een forum en met je medecursisten zoek je het antwoord zelf uit. Als er huiswerk is dan kijken de gevorderde studenten het werk van de nieuwkomers na. En natuurlijk als je vastloopt met het elearning systeem (wij hebben ook wel eens een dode link 😉 ) dan zijn wij er in de achtergrond nog om te helpen. Meer informatie over deze cursussen kan je ook vinden onder het “cursussen” tabblad.

Programmeren met Gamemaker Studio 2
Programmeren met Gamemaker Studio 2

Hoge kortingen op cursussen als je voor 1 augustus start

Heb je niets te doen deze zomer of baal je ook zo van het mooie weer 😉 dan hebben wij misschien een mooie aanbieding voor je:

Zomerkorting op alle cursussen van Gameskool! Deze zomer krijg je maar liefst 20% korting op al onze game cursussen.

Gebruik hiervoor de code: zomer2017  bij het afrekenen.
De korting is ook geldig op onze nieuwe master…. combinatiecursussen (De gecombineerde korting kan dan oplopen tot meer dan 50% )

Geldig tot 1 augustus dus wacht niet te lang!

Aanmelden kan via deze stappen.

Nieuwe cursussen gamedesign, programmeren, gameart en gamemaker studio 2

Het is even werk geweest maar nu zijn we eindelijk zo ver dat we de nieuwe cursussen voor gamebouwers (bijna) klaar hebben. We hebben maar liefst 4 nieuwe cursussen:

Afhankelijk van of je je wilt ontwikkelen als gameprogrammeur of grafisch gamedesigner zit er voor iedereen een cursus bij. Of misschien wil je wel alle richtingen van Gamedevelopment ontdekken!? Klik op een van bovenstaande links om meer te weten te komen over wat de cursussen inhouden.


De komende weken zetten we nog de puntjes op de i bij deze vier cursussen, daarna gaan we verder met het ontwikkelen van nieuw lesmateriaal en nieuwe gameopleidingen. Hou onze site in de gaten!

Bestudeer de geschiedenis van games!

Als je gamedesigner wilt worden is het belangrijk dat je oude games en de geschiedenis van games kent (en ja er was een tijd voor de Nintendo Gameboy 😉 ). Bekijk bijvoorbeeld eens deze video of beter: speel een hoop retrogames (bv. via mame of bij het spelcomputermuseum in Zwolle).

Het eerste begin

Velen denken dat Pong de eerste videogame was, maar dat klopt niet. Het was wel een tennisgame:

`

En de eerste versie van Pong:

Het mooie is dat je als gamedesigner veel van oude games veel kunt leren, zelfs van de slechte games:

 

De toekomst van gaming

Ook interessant is te zien hoe snel de techniek gaat. Onderstaande video was nog maar een paar jaar geleden een impressie van hoe games er in de toekomst uit zouden gaan zien.

Inmiddels is het met de mogelijkheden van VR al zover dat we dit soort games kunnen maken: